·
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 125/2011 pentru modificarea si completarea
Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal
·
Hotararea Guvernului nr. 1225/2011 pentru stabilirea
salariului de baza minim brut pe tara garantat in plata
·
Ordinul Ministrului Muncii, Familiei şi Protecţiei Sociale nr. 2822/20
decembrie 2011 privind modificarea anexei
la Ordinul ministrului muncii, familiei şi protecţiei sociale nr. 1.918/2011
pentru aprobarea procedurii şi actelor pe care angajatorii sunt obligaţi să le
prezinte la inspectoratul teritorial de muncă pentru obţinerea parolei, precum
şi a procedurii privind transmiterea registrului general de evidenţă a
salariaţilor în format electronic
·
Ordinul Ministrului Finanţelor Publice nr. 2696/2011 privind aprobarea modelului şi conţinutul
formularisticii necesare pentru solicitarea şi comunicarea datelor înscrise în
cazierul fiscal, modul de organizare, gestionare şi acces la informaţiile din
cazierul fiscal
·
Ordinul Ministrului Finanţelor Publice nr. 706/2011 privind modificarea
Ordinului ministrului finantelor publice nr. 262/2007 pentru aprobarea
formularelor de inregistrare fiscala a contribuabililor, cu modificarile si
completarile ulterioare
·
Ordinul Ministrului Finanţelor Publice nr. 2677/2011 pentru
modificarea anexei la Ordinul ministrului finantelor publice nr. 1.853/2011
pentru aprobarea Procedurii de aplicare a dispozitiilor Ordonantei de urgenta a
Guvernului nr. 29/2011 privind reglementarea acordarii esalonarilor la plata
·
Ordinul Preşedintelui Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală nr. 3389/2011 privind
stabilirea prin estimare a bazei de impunere
·
Ordinul Ministrului Finanţelor Publice nr. 2795/2011 privind
stabilirea criteriilor pentru conditionarea inregistrarii in scopuri de TVA
·
Ordinul Ministrului Finanţelor Publice nr. 2604/2011 privind
aplicarea prevederilor art. XI din Ordonanţa Guvernului nr. 30/2011 pentru
modificarea şi completarea Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal, precum şi
pentru reglementarea unor măsuri financiar-fiscale
·
Ordinul Ministrului Finanţelor Publice nr. 2618/2011 pentru
modificarea şi completarea Ordinului ministrului finanţelor publice nr.
752/2006 privind aprobarea procedurii de eliberare a certificatului de atestare
fiscală pentru persoane juridice şi fizice, a certificatului de obligaţii
bugetare, precum şi a modelului şi conţinutului acestora
·
Ordonanţa Guvernului nr. 13/2011 privind dobânda legală
remuneratorie şi penalizatoare pentru obligaţii băneşti, precum şi pentru
reglementarea unor măsuri financiar-fiscale în domeniul bancar
·
Ordonanţa Guvernului nr. 24/2011 privind unele măsuri în
domeniul evaluării bunurilor, prin reglementarea profesiei de evaluator
·
Ordonanţa Guvernului nr. 25/2011 pentru
modificarea art. 7 din Ordonanţa Guvernului nr. 75/2001 privind organizarea şi funcţionarea cazierului
fiscal
·
Ordonanţa
Guvernului nr. 29/2011 pentru modificarea şi completarea Ordonanţei
Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedură fiscală
·
Ordonanţa
Guvernului nr. 30/2011 pentru
modificarea şi completarea Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal, precum şi
pentru reglementarea unor măsuri financiar-fiscale
·
Ordinul comun al Ministerului Muncii, Familiei şi Protecţiei Sociale şi
Institutului Naţional de Statistică nr. 1832/856/2011 privind
aprobarea Clasificării ocupaţiilor din România – nivel de ocupaţie
·
Ordinul Ministrului Finanţelor Publice nr. 2382/2011 pentru completarea unor reglementări contabile
·
Ordinul Ministrului Muncii, Familiei şi Protecţiei sociale nr. 1918/2011 pentru
aprobarea procedurii şi actelor pe care angajatorii sunt obligaţi să le
prezinte la inspectoratul teritorial de muncă pentru obţinerea parolei, precum
şi a procedurii privind transmiterea registrului general de evidenţă a
salariaţilor în format electronic
·
Ordinul Ministerului Finanţelor Publice nr. 2389/2011pentru aprobarea Normelor privind aplicarea scutirii de taxă pe valoarea
adaugată prevăzute la art. 143 alin. (1) lit. j), j^1), k), l) şi m) din Legea
nr. 571/2003 privind Codul fiscal şi la art. X şi XI din Acordul dintre România
şi Statele Unite ale Americii privind statutul forţelor Statelor Unite ale
Americii în România, semnat la Washington la 30 octombrie 2001, ratificat prin
Legea nr. 260/2002
·
Ordinul
Ministrului Finanţelor Publice nr. 2215/2011 pentru aplicarea unitară a
prevederilor art. 296^19 din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal
·
Ordinul Preşedintelui Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală nr.
2351/2011 pentru
modificarea şi completarea Metodologiei de distribuire a sumelor plătite de
contribuabili în contul unic şi de stingere a obligaţiilor fiscale înregistrate
de către aceştia, aprobată
prin Ordinul preşedintelui Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală nr.
1.314/2007
·
Ordinul Ministrului Finanţelor Publice nr. 2234/2011 pentru aprobarea Sistemului de raportare contabilă la 30 iunie 2011 a
operatorilor economici
·
Ordinul Ministrului Finanţelor Publice nr. 2239/2011 pentru aprobarea Sistemului simplificat de contabilitate
·
Hotărârea
Consiliului Superior al C.E.C.C.A.R nr. 11/218 privind
aprobarea Tabloului Corpului Experţilor Contabili şi Contabililor Autorizaţi
din România şi a Tabloului experţilor evaluatori de întreprinderi
·
Ordonanţa de Urgenţă a Guvernului nr. 46/2011 pentru
modificarea şi completarea art. 17 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.
44/2008 privind desfăşurarea activităţilor economice de către persoanele fizice
autorizate, întreprinderile individuale şi întreprinderile familiale
·
Ordinul Ministrului Finanţelor Publice nr. 1984/2011 privind stabilirea criteriilor pentru condiţionarea înregistrării în
scopuri de TVA
·
Ordinul Ministrului Finanţelor Publice nr. 2017/2011 privind modificarea şi completarea anexei la Ordinul ministrului
finanţelor publice nr. 263/2010 pentru aprobarea Procedurii de soluţionare a
deconturilor cu sume negative de taxă pe valoarea adăugată cu opţiune de
rambursare
·
Ordonanţa de Urgenţă a Guverului nr. 17/2011 privind
administrarea creanţelor bugetare reprezentând comisionul datorat, până la data
de 31 decembrie 2010, de angajatori inspectoratelor teritoriale de muncă,
precum şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative în domeniul
sistemului asigurărilor pentru şomaj şi stimularea ocupării forţei de muncă
·
Hotărârea
de Guvern nr. 150/2011 pentru
modificarea şi completarea Normelor metodologice de aplicare a Legii nr.
571/2003 privind Codul fiscal, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 44/2004,
precum şi pentru modificarea şi completarea Hotărârii Guvernului nr. 870/2009
pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a Ordonanţei de urgenţă a
Guvernului nr. 77/2009 privind organizarea şi exploatarea jocurilor de noroc
·
Ordinul
Ministrului Muncii, Familiei şi Protecţiei Sociale nr. 1083/2011pentru
aprobarea Procedurii de lucru privind eliberarea carnetelor de muncă
salariaţilor angajatorilor pentru care inspectoratele teritoriale de muncă
păstrau şi completau, respectiv certificau legalitatea înregistrărilor
efectuate în carnetele de muncă
·
Ordonanţa
de Urgenţă a Guvernului nr. 29/2011privind
reglementarea acordării eşalonărilor la plată
·
Ordonanţa
de Urgenţă a Guvernului nr. 30/2011 privind
adoptarea unor măsuri de implementare a sistemului naţional unic de plată a
taxelor şi impozitelor utilizând cardul bancar
·
Ordinul
preşedintelui Agenţiei Naţionale pentru Administrare Fiscală nr. 30/2011 privind
modificarea şi completarea anexei nr. 2 la Ordinul preşedintelui Agenţiei
Naţionale de Administrare Fiscală nr. 75/2010 pentru aprobarea modelului şi
conţinutului formularului (301) “Decont special de taxă pe valoarea adăugată”
Ordonanta de Urgenta a Guvernului nr. 125/2011 pentru modificarea si completarea Legii nr. 571/2003
privind Codul fiscal, publicată în Monitorul Oficial al
Romaniei nr. 938 din data de 30 decembrie 2011.
Principalele
modificari aduse Codului Fiscal se refera la urmatoarele aspecte:
- introducerea de reguli fiscale pentru contribuabilii din sistemul bancar
care aplica Standardele Internationale de Raportare Financiara (IFRS), dupa cum
urmeaza:
·
neimpozitarea
sumelor nete inregistrate la inceputul anului 2012 rezultate din constituirea
si eliberarea provizioanelor ca urmare a aplicarii IFRS atat timp cat acestea
sunt mentinute in contul de rezerve;
·
acordarea
deducerii provizioanelor IFRS si a provizioanelor suplimentare datorate
filtrelor prudentiale aplicate de BNR;
·
asigurarea
neutralitatii fiscale pentru diferentele rezultate din aplicarea tratamentului
contabil actual si tratamentul prevazut de IFRS pentru diferitele elemente de
venituri si cheltuieli specifice domeniului bancar.
- acordarea la
calculul impozitului pe profit si impozitului pe venit a unei deductibilitati
in procent de 50% pentru cheltuielile privind combustibilul, in cazul
vehiculelor rutiere destinate transportului rutier de persoane, care nu sunt
utilizate exclusiv in scopul activitatii direct productive. De asemenea, se acorda
deductibilitati in proportie de 50% a TVA-ului la achizitia acestor vehicule si
a combustibilului necesar functionarii lor. Pana in prezent, aceste cheltuieli
erau nedeductibile in totalitate;
- considerarea ca
venituri din cedarea folosintei bunurilor a veniturilor obtinute de catre
proprietar din inchirierea camerelor situate in locuinte proprietate personala,
avand o capacitate de cazare in scop turistic cuprinsa intre una si 5 camere
inclusiv. Veniturile obtinute din inchirierea in scop turistic a camerelor
situate in locuinte proprietate personala, avand o capacitate de cazare mai
mare de 5 camere de inchiriat, sunt calificate ca venituri din activitati
independente pentru care venitul net anual se determina pe baza de norma de
venit sau in sistem real;
- pentru
persoanele care obtin venituri din arendarea bunurilor agricole, terenuri si
utilaje agricole, se va aplica sistemul impozitarii stopajului la sursa;
- preluarea
contributiilor sociale si a contributiilor sociale de sanatate la ANAF pentru persoanele
fizice autorizate si cei care obtin venituri din activitati independente;
- persoanele
juridice si persoanele fizice platitoare de TVA care in cursul anului
calendaristic precedent nu au depasit plafonul de scutire de 35.000 euro
pot solicita scoaterea din evidenta persoanelor inregistrate in scopuri de TVA,
in vederea aplicarii regimului special de scutire, cu conditia ca la data
solicitarii sa nu fi depasit plafonul de scutire pentru anul in curs, calculat
proportional cu perioada scursa de la inceputul anului. Solicitarea se poate
depune la organele fiscale competente intre data de 1 si 10 a fiecarei luni
urmatoare perioadei fiscale aplicate de persoana impozabila. Anularea va fi
valabila de la data comunicarii deciziei privind anularea inregistrarii in
scopuri de TVA;
- in scopul
combaterii evaziunii fiscale, a fost instituita procedura anularii de
catre organele fiscale a inregistrarii unei persoane ca platitoare de
TVA, in urmatoarele situatii:
·
este declarata inactiva;
·
a
intrat in inactivitate temporara, inscrisa in registrul comertului;
·
asociatii
si administratorii socitatii sau persoana impozabila insasi au inscrise
in cazierul fiscal infractiuni sau contraventii;
·
daca
, in cazul persoanelor pentru care perioada fiscala este luna sau trimestrul,
acestea nu au depus pe parcursul unui semestru calendaristic niciun decont de
TVA;
·
daca
in deconturile de taxa depuse pentru 6 luni consecutive in cursul unui semestru
calendaristic, in cazul persoanelor care au perioada fiscala luna
calendaristica, si pentru doua perioade fiscale consecutive in cursul unui
semestru calendaristic, in cazul persoanelor impozabile care au perioada
fiscala trimestrul calendaristic, nu au fost evidentiate achizitii de
bunuri/servicii si nici livrari de bunuri/prestari de servicii, realizate in
cursul acestor perioade de raportare;
·
daca
persoana nu era obligata sa solicite inregistrarea sau nu avea dreptul sa
solicite inregistrarea in scopuri de TVA;
·
la
solicitarea persoanei in cauza, daca nu a depasit plafonul de 35.000 euro;
- extinderea
taxarii inverse la deseuri;
- cresterea
accizelor la motorina de la 358 euro la 374 euro/tona, cele pentru cafea
mentinandu-se la acelasi nivel si in anul 2012.
Modificarile
aduse Codului fiscal intra in vigoare la 1 ianuarie 2012, cu unele exceptii
prevazute la art. VII din Ordonanta.
Hotararea Guvernului nr. 1.225/2011 pentru stabilirea salariului de baza minim brut pe tara garantat in plata, publicata in Monitorul
Oficial al Romaniei nr. 922 din 27 decembrie 2011.
Potrivit actului normativ, începand cu 1 ianuarie
2012 salariul de baza minim brut pe tara garantat in plata se stabileste la 700
lei lunar, pentru un program complet de lucru de 169,333 ore in medie pe luna
in anul 2012, reprezentand 4,13 lei/ora.
Ordinul ministrului muncii, familiei si
protectiei sociale nr. 2822/2011 privind modificarea anexei la Ordinul ministrului
muncii, familiei si protectiei sociale nr. 1918/2011 pentru aprobarea
procedurii si actelor pe care angajatorii sunt obligati sa le prezinte la
inspectoratul teritorial de munca pentru obtinerea parolei, precum si a
procedurii privind transmiterea registrului registrului general de evidenta a
salariatilor in format electronic, publicat în Monitorul Oficial al Romaniei nr. 920 din 23 decembrie
2011.
Actul normativ aduce noi clarificari cu privire la
procedura de transmitere a registrului general de evidenta a salariatilor
in format electronic.
Astfel, informarea inspectoratelor teritoriale de
munca despre incheierea contractului cu prestatorii de servicii de completare
si transmitere a registrului va consta intr-o adresa care va cuprinde:
denumirea prestatorului de servicii, certificatul de inregistrare al
prestatorului, eliberat de registrul comertului sau dovada inregistrarii
fiscale la organele competente, precum si data de la care s-a
contractat serviciul de completare si transmitere a registrului.
Fata de forma anterioara a actului normativ, legiuitorul
a introdus in informarea efectuată de către angajator la ITM-uri şi dovada
inregistrarii fiscale a prestatorului, fiind totodată eliminată dovada
inregistrarii prestatorului ca operator de date cu caracter personal, conform
prevederilor Legii nr. 677/2001.
De asemenea, se face precizarea ca prin salariu se
intelege salariul de baza lunar prevazut in contractul individual de munca, iar
prin sporuri se intelege sporurile astfel cum sunt prevazute in contractul
individual de munca in suma fixa sau procent.
ART. I
Anexa la Ordinul ministrului muncii, familiei şi protecţiei sociale nr.
1.918/2011 pentru aprobarea procedurii şi actelor pe care angajatorii sunt
obligaţi să le prezinte la inspectoratul teritorial de muncă pentru obţinerea
parolei, precum şi a procedurii privind transmiterea registrului general de
evidenţă a salariaţilor în format electronic, publicat în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 587 din 19 august 2011, se modifică după cum urmează:
1. La capitolul
III, punctul 11 va avea următorul cuprins:
“11. Informarea la care s-a făcut referire la pct. 10 va consta într-o
adresă întocmită de angajator, care va cuprinde: denumirea prestatorului de
servicii, certificatul de înregistrare al prestatorului, eliberat de registrul
comerţului, sau dovada înregistrării fiscale la organele competente, precum şi
data de la care s-a contractat serviciul de completare şi transmitere a
registrului.”
2. La capitolul
IV, la punctul 18, partea introductivă va avea următorul cuprins:
“18. Termenele de completare, respectiv înregistrare în registru a
elementelor prevăzute în hotărâre şi transmiterea registrului sunt stabilite
după cum urmează:”.
3. La capitolul IV
punctul 18 litera b), teza a doua va avea următorul cuprins:
“Prin salariu se înţelege salariul de bază lunar brut prevăzut în
contractul individual de muncă, iar prin sporuri se înţelege sporurile astfel
cum sunt prevăzute în contractul individual de muncă în sumă fixă sau
procent;”.
Ordinul Ministrului Finantelor Publice nr.
2696/2011 privind aprobarea modelului şi conţinutul
formularisticii necesare pentru solicitarea şi comunicarea datelor înscrise în
cazierul fiscal, modul de organizare, gestionare şi acces la informaţiile din
cazierul fiscal, publicat în Monitorul Oficial al Romaniei, nr. 756 din 27
octombrie 2011, reglementează următoarele:
Ordinul aprobă
modelul şi conţinutul formularelor:
·
500 “Fişa de înscriere în cazierul fiscal”;
·
501 “Fişa de
actualizare a înscrierilor în cazierul fiscal”;
·
502 “Cerere de eliberare a certificatului de
cazier fiscal”;
·
503 “Cerere de rectificare a datelor înscrise în
cazierul fiscal”;
·
504 “Certificat de cazier fiscal” şi anexa la
certificatul de cazier fiscal;
·
505 “Fişa de înscriere în cazierul fiscal a
atragerii raspunderii solidare cu debitorul declarat insolvabil sau insolvent”;
·
506 “Fişa de
înscriere în cazierul fiscal privind inactivitatea fiscală”;
·
507 “Fişa de actualizare a înscrierilor în
cazierul fiscal privind atragerea răspunderii solidare cu debitorul declarat
insolvabil sau insolvent”;
·
508 “Fişa de
actualizare a înscrierilor în cazierul fiscal privind inactivitatea fiscală”.
·
la nivelul Ministerului Finanţelor Publice, prin
intermediul Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală se organizează cazierul
fiscal naţional, care ţine evidenţa contribuabililor de pe întregul teritoriu
al României;
·
la nivelul direcţiilor generale ale finanţelor
publice judeţene şi al municipiului Bucuresti, al Direcţiei generale de
administrare a marilor contribuabili, al administratiilor finantelor publice
ale municipiilor si ale sectoarelor municipiului Bucuresti se organizează
cazierul fiscal local, care ţine evidenta contribuabililor care au domiciliul
fiscal in raza teritoriala a acestora sau sunt inregistrati in evidentele lor
fiscale.
Procedura de
înscriere şi actualizare a datelor din cazierul fiscal este precizată în
detaliu în anexa nr. 3 la ordinul anterior menţionat.
Ordinul Ministrului Finantelor Publice nr.
2706/2011 privind modificarea Ordinului ministrului
finantelor publice nr. 262/2007 pentru aprobarea formularelor de inregistrare
fiscala a contribuabililor, cu modificarile si completarile ulterioare,
publicat în Monitorul Oficial al Romaniei nr. 761 din 28 octombrie 2011, aduce
modificări şi completări ce se referă la următoarele aspecte:
·
Ordinul modifică şi completează Ordinul
ministrului finanţelor publice nr. 262/2007 pentru aprobarea formularelor de
înregistrare fiscală a contribuabililor, incluzând în vectorul fiscal
contribuţia pentru finanţarea unor cheltuieli în domeniul sanătăţii,
recent reglementată prin OUG nr. 77/2011 privind stabilirea unei
contribuţii pentru finanţarea unor cheltuieli în domeniul sănătăţii.
Astfel,
categoriile de obligaţii fiscale de declarare, cu caracter permanent, care se
înscriu în vectorul fiscal sunt: taxa pe valoarea adaugată; impozitul pe
profit; impozitul pe veniturile microintreprinderilor; accizele;
impozitul la ţiţeiul din producţia internă; impozitul pe venitul din
salarii şi pe venituri asimilate salariilor; contribuţia pentru asigurări
sociale de sănătate; contribuţia de asigurări pentru şomaj; contribuţia de
asigurare pentru accidente de muncă şi boli profesionale; contribuţia de
asigurări sociale; contribuţia la Fondul de garantare pentru plata creanţelor
salariale; contribuţia pentru concedii si indemnizatii; redeventele miniere;
redeventele petroliere; contributia pentru finantarea unor cheltuieli in
domeniul sanatatii.
Actul normativ modifică
şi forumularele:
·
“Declaraţie de înregistrare fiscală/Declaraţie de
menţiuni pentru persoane juridice, asocieri si alte entitati fara personalitate
juridica (010)”;
·
“Declaratie de inregistrare fiscala/Declaratie de
mentiuni pentru persoanele fizice care desfasoara activitati economice in mod
independent sau exercita profesii libere (070)”.
Ordinul Ministrului Finantelor
Publice nr. 2677/2011 pentru modificarea
anexei la Ordinul ministrului finantelor publice nr. 1.853/2011 pentru
aprobarea Procedurii de aplicare a dispozitiilor Ordonantei de urgenta a
Guvernului nr. 29/2011 privind reglementarea acordarii esalonarilor la plata,
publicat în Monitorul Oficial al Romaniei nr. 764 din 31 octombrie 2011, aduce
modificări ce se referă la următoarele aspecte:
·
Noua procedura înlocuieşte Procedura de aplicare a
dispozitiilor OUG nr. 29/2011 privind reglementarea acordarii esalonarilor la
plata, aprobata prin Ordinul ministrului finantelor publice nr. 1853/2011.
Potrivit procedurii, pentru obligatiile
administrate de Agentia Nationala de Administrare Fiscala, organul fiscal
competent poate acorda urmatoarele inlesniri la plata:
·
esalonarea la plata, la cererea contribuabilului,
a obligatiilor fiscale, cu exceptia penalitatilor de intarziere aferente
obligatiilor fiscale esalonate la plata;
·
amanarea la plata, in conditiile legii, a
penalitatilor de intarziere aferente obligatiilor fiscale esalonate la plata,
in vederea anularii, pana la ultimul termen de plata din esalonarea la plata
acordata.
Pentru obligatiile fiscale administrate de
organele vamale, competenta de acordare a inlesnirilor la plata revine
organului vamal competent.
Amanarea la plata a penalitatilor de intarziere
aferente creantelor principale esalonate la plata, a fost introdusa prin OG nr.
30/2011 pentru modificarea si completarea Legii nr. 571/2003 privind Codul
fiscal, precum si pentru reglementarea unor masuri financiar-fiscale.
Potrivit acestui act normativ, in situatia in care
esalonarea la plata se finalizeaza, penalitatile de intarziere, precum si
majorarile de intarziere amanate la plata se anuleaza prin decizia organului
fiscal care se comunica contribuabilului odata cu decizia de finalizare a
esalonarii la plata.
Garantiile pe care le constituie contribuabilul
trebuie sa acopere, pe langa debitul principal, si penalitatile de intarziere,
precum si majorarile de intarziere amanate la plata.
Pierderea valabilitatii esalonarii la plata atrage
pierderea valabilitatii amanarii la plata a penalitatilor de intarziere si a
majorarilor de intarziere, In acest caz, garantiile se executa si in contul
penalitatilor de intarziere si majorarilor de intarziere amanate la plata.
Prevederile referitoare la amanarea la plata a
penalitatilor de intarziere se aplica si esalonarilor la plata existente in
curs, precum si unui procent de 50% din majorarile de intarziere, reprezentand
componenta de penalitate a acestora, aferente obligatiilor fiscale esalonate.
Ordinul Preşedintelui Agentiei Nationale
de Administrare Fiscala nr. 3389/2011
privind stabilirea prin estimare a bazei de impunere, publicat
în Monitorul Oficial al Romaniei nr. 804 din 14 noiembrie 2011, reglementează
următoarele aspecte:
Potrivit actului normativ, stabilirea prin
estimare a bazei de impunere pentru impozite, taxe, contributii si alte sume
datorate bugetului general consolidat al statului se efectueaza de organele de
inspectie fiscala in situatii cum ar fi:
·
documentele si informatiile prezentate in cursul
inspectiei fiscale sunt incorecte sau incomplete;
·
documentele si informatiile solicitate nu exista
sau nu sunt puse la dispozitia organelor de inspectie fiscala.
Pentru estimarea bazei de impunere organele de
inspectie fiscala vor identifica acele elemente care sunt cele mai apropiate
situatiei de fapt fiscale., iar stabilirea bazei de impunere se va face prin
estimarea atat a veniturilor, cat si a cheltuielilor aferente acestora.
In scopul stabilirii prin estimare a bazei de
impunere, organele de inspectie fiscala pot folosi urmatoarele metode:
·
metoda sursei si cheltuirii fondurilor;
·
metoda fluxurilor
de trezorerie;
·
metoda marjei;
·
metoda produsului/serviciului si volumului;
·
metoda
patrimoniului net.
Conform noilor reglementari, persoanele impozabile
care solicita inregistrarea in scopuri de TVA si care sunt supuse
inmatricularii la registrul comertului trebuie sa depuna la organele fiscale
competente o cerere de inregistrare in scopuri de TVA, precum si anexa la
cererea de inregistrare, in aceeasi zi cu depunerea, la oficiul registrului
comertului, a cererii de inmatriculare in registrul comertului. Totodata, este
obligatoriu sa se sa depuna la organele fiscale competente si declaratia de
mentiuni, insotita de anexa la declaratie.
Ordinul Ministrului Finantelor Publice nr.
2795/2011 privind stabilirea criteriilor pentru
conditionarea inregistrarii in scopuri de TVA, publicat
in Monitorul Oficial, nr. 824 din 22 noiembrie 2011, reglementează următoarele
aspecte:
Actul normativ stabileste criteriile pe baza
carora se conditioneaza inregistrarea in scopuri de TVA a societatilor
comerciale infiintate in baza Legii nr. 31/1990, care sunt supuse
inmatricularii la registrul comertului si care solicita inregistrarea in
scopuri de TVA, conform art. 153 alin. (1) lit. a) si c) din Codul
fiscal.
Conform prevederilor art. 153 alin. (1) lit. a) si
c) din Codul fiscal, persoana impozabila care are sediul in Romania si
realizeaza sau intentioneaza sa realizeze o activitate economica ce implica
operatiuni taxabile si/sau scutite de taxa pe valoarea adaugata cu drept de
deducere trebuie sa solicite inregistrarea in scopuri de TVA la organul fiscal
competent:
a) inainte de realizarea unor astfel de
operatiuni, in urmatoarele cazuri:
·
daca declara ca urmeaza sa realizeze o cifra de
afaceri care atinge sau depaseste plafonul de scutire de 35.000 euro;
·
daca declara ca urmeaza sa realizeze o cifra de
afaceri inferioara plafonului de scutire de 35.000 euro, dar opteaza pentru
aplicarea regimului normal de taxa;
c) daca cifra de afaceri realizata in cursul unui
an calendaristic este inferioara plafonului de scutire, dar opteaza pentru
aplicarea regimului normal de taxa.
Persoanele impozabile care solicita inregistrarea
in scopuri de TVA, conform art. 153 alin. (1) lit. a) din Codul fiscal, si care
sunt supuse inmatricularii la registrul comertului trebuie sa depuna la
organele fiscale competente o cerere de inregistrare in scopuri de TVA, precum
si anexa la cererea de inregistrare, in aceeasi zi cu depunerea, la
oficiul registrului comertului, a cererii de inmatriculare in registrul
comertului.
Persoanele impozabile care solicita inregistrarea
in scopuri de TVA, conform art. 153 alin. (1) lit. c) din Codul fiscal, si care
sunt supuse inmatricularii la registrul comertului trebuie sa depuna la
organele fiscale competente declaratia de mentiuni, insotita de anexa la
declaratie.
Criteriile in functie de care se conditioneaza
inregistrarea in scopuri de TVA sunt urmatoarele:
·
persoana impozabila nu se afla in situatia de a nu
desfasura activitati economice in spatiul destinat sediului social si/sau
sediilor secundare si nici in afara acestora;
·
niciunul dintre administratorii si/sau asociatii
persoanei impozabile care solicita inregistrarea in scopuri de TVA si nici
persoana impozabila insasi nu au inscrise in cazierul fiscal infractiuni si/sau
faptele prevazute de Ordonanta Guvernului nr. 75/2001 privind organizarea si
functionarea cazierului fiscal;
·
existenta spatiului destinat sediului
social/domiciliului fiscal, criteriu care face obiectul verificarii faptice;
·
criteriile de evaluare prevazute in detaliu in
anexa la actul normativ.
Ordinul intră în vigoare la data de 1 decembrie
2011, dată la care se abrogă Ordinul ministrului finanţelor publice nr.
1.984/2011 privind stabilirea criteriilor pentru condiţionarea înregistrării in
scopuri de TVA.
Ordinul
Ministrului Finanţelor Publice nr. 2604/2011 privind aplicarea prevederilor art. XI din
Ordonanţa Guvernului nr. 30/2011 pentru modificarea şi completarea Legii nr.
571/2003 privind Codul fiscal, precum şi pentru reglementarea unor măsuri
financiar-fiscale, a fost publicat în Monitorul Oficial nr. 707 din 6
octombrie 2011.
Actul normativ
detaliază modul de aplicare a prevederilor OG nr. 30/2011 pentru modificarea si
completarea Codului fiscal, referitoare la ştergerea/reducerea penalităţilor de
întârziere pentru contribuabilii care işi achită obligaţiile fiscale până la
sfârşitul anului 2011 sau în primul semestru al anului viitor.
Facilitatile
fiscale se acordă pentru obligaţiile fiscale accesorii aferente obligaţiilor
fiscale principale restante la data de 31 august 2011. Aceste facilităţi
constau în:
·
anularea penalităţilor de întârziere, precum şi
anularea unei cote de 50% din majorările de întârziere aferente acestor
obligaţii fiscale principale, dacă obligaţiile principale şi dobânzile aferente
acestora sunt stinse prin plată sau compensare până la data de 31 decembrie
2011;
·
reducerea cu 50% a penalităţilor de întârziere,
precum şi reducerea cu 50% a unei cote de 50% din majorările de întârziere
aferente acestor obligaţii fiscale principale, dacă obligaţiile principale şi
dobânzile aferente acestora sunt stinse prin plată sau compensare până la data
de 30 iunie 2012.
Actul normativ
precizează structurile care acordă facilităţile fiscale menţionate mai sus, şi
anume:
·
Agenţia Natională de Administrare Fiscală, prin
organele fiscale competente subordonate, pentru obligaţiile fiscale
administrate de aceasta;
·
Autoritatea Naţională a Vămilor, prin organele
sale subordonate, pentru obligaţiile fiscale administrate de aceasta;
·
Direcţiile de specialitate din Ministerul
Finanţelor Publice, pentru obligaţiile stabilite de acestea şi transmise spre
recuperare Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală.
Procedura de
stingere a penalităţilor este următoarea:
·
până la data de 15 octombrie 2011, organele
competente identifică contribuabilii care, conform evidenţelor fiscale,
înregistrează obligaţii fiscale principale restante la data de 31 august 2011
şi notifică contribuabilii privind posibilitatea acordării facilităţii;
·
contribuabilii pot depune o cerere prin care
solicită o situaţie a obligaţiilor de plată exigibile care urmează a fi stinse,
precum şi a celor care intră sub incidenţa facilităţii;
·
în termen de 5 zile de la data depunerii cererii,
organul competent comunică contribuabilului situaţia solicitată şi întocmeste
borderou provizoriu de scădere din evidenţa fiscala a obligaţiilor fiscale ce
pot face obiectul facilităţii;
·
dacă în termen de 10 zile de la data comunicării
situaţiei, se sting prin plată sau compensare obligaţiile principale şi
dobanzile aferente acestora, organul competent validează borderoul provizoriu
de scădere şi emite în termen de 3 zile de la data stingerii, decizia
referitoare la obligaţiile de plată accesorii;
·
dacă s-au stins şi aceste obligaţii fiscale
accesorii în termenul prevazut de Codul de procedură fiscală, organul competent
emite, după caz, decizia de anulare a penalităţilor de întârziere sau de
reducere a acestora.
Contribuabilii
care nu au depus cererea conform procedurii stabilite de actul normativ, dar
sting prin plată sau compensare toate obligaţiile de plată, pot solicita
acordarea facilităţii prevăzute de lege prin depunerea unei cereri la organul
competent.
Precizăm că prin obligaţii fiscale principale se înţeleg şi
sumele reprezentând amenzi exigibile, de orice fel, cu
excepţia celor pentru care, potrivit legii, este suspendată executarea actului
prin care s-a aplicat amenda. În acest caz, data exigibilităţii este:
a. data
comunicării actului de individualizare a amenzii, în cazul amenzilor stabilite
de organele fiscale din cadrul ANAF.
b.
data primirii titlurilor
executorii, în cazul amenzilor stabilite de alte instituţii şi transmise ANAF
în vederea executării.
Majorările de
întârziere pentru care se acordă facilităţile fiscale menţionate sunt cele
datorate pentru perioada 1 ianuarie 2006 – 30 iunie 2010.
Ordinul Ministrului Finanţelor Publice nr.
2618/2011 pentru
modificarea şi completarea Ordinului ministrului finanţelor publice nr.
752/2006 privind aprobarea procedurii de eliberare a certificatului de atestare
fiscală pentru persoane juridice şi fizice, a certificatului de obligaţii
bugetare, precum şi a modelului şi conţinutului acestora, publicat în Monitorul Oficial al Romaniei,
nr. 712 din 12 octombrie 2011 aduce ca principală noutate stipularea unor
prevederi referitoare la procedura de eliberare a certificatului de
atestare fiscală în situaţia în care contribuabilul solicită înscrierea
în certificat a sumelor certe, lichide si exigibile pe care le are de încasat
de la autorităţile contractante definite potrivit OUG nr. 34/2006 privind
atribuirea contractelor de achiziţie publică a contractelor de concesiune de
lucrări publice şi a contractelor de concesiune de servicii.
Ordinul precizează că, odată cu depunerea cererii de eliberare a
certificatului de atestare fiscală, contribuabilul trebuie să depună, în original,
şi documentul eliberat de autorităţile contractante prin care se certifică
cuantumul sumelor certe, lichide şi exigibile pe care contribuabilul le are de
încasat de la acestea.
Ordonanţa Guvernului nr. 13/2011
privind dobânda legală remuneratorie şi penalizatoare pentru obligaţii
băneşti, precum şi pentru reglementarea unor măsuri financiar-fiscale în
domeniul bancar, publicată în Monitorul Oficial nr. 607 din 29 august
2011, dispune cu privire la următoarele aspecte:
·
abrogarea O.G nr.
9/2000 privind nivelul dobânzii legale pentru obligaţii băneşti, precum şi
stabilirea raportării dobânzii legale la rata dobânzii de politică monetară,
precum şi reglementarea distinctă a dobânzilor la împrumuturi şi a celor
datorate pentru neexecutarea obligaţiei la scadenţă;
·
ca element de
noutate, noul actul normativ reglementează în mod distinct două categorii de
dobânzi:
·
dobânda legală remuneratorie, ca echivalent al
folosirii capitalului în cazul împrumuturilor, şi
·
dobânda penalizatoare, ca sancţiune a neachitării
sumelor datorate la scadenţă, atât în cazul împrumutului , cât şi în cazul
altor obligaţii contractuale;
·
dobânda datorată de debitorul obligaţiei de a da o
sumă de bani la un anumit termen, calculată pentru perioada anterioară
împlinirii termenului scadenţei obligaţiei, este denumită dobândă
remuneratorie;
·
dobânda datorată de debitorul obligaţiei băneşti
pentru neîndeplinirea obligaţiei respective la scadenţă este denumită dobândă penalizatoare;
·
în cazul în care, potrivit dispoziţiilor legale
sau prevederilor contractuale, obligaţia este purtătoare de dobânzi
remuneratorii şi/sau penalizatoare, după caz, şi în absenţa stipulaţiei exprese
a nivelului acestora de către parţi, se va plăti dobânda legală aferentă
fiecăreia dintre acestea;
·
rata dobânzii legale remuneratorii se stabileşte
la nivelul ratei dobânzii de referinţă a Băncii Naţionale a României, care este
rata dobânzii de politică monetară stabilită prin hotărâre a Consiliului de
administraţie al Băncii Naţionale a României;
·
rata dobânzii legale penalizatoare se stabileşte
la nivelul ratei dobânzii de referinţă plus 4 puncte procentuale;
·
în raporturile
juridice care nu decurg din exploatarea unei întreprinderi cu scop lucrativ, în
sensul prevederilor Legii nr. 297/2009 privind Codul civil (raporturi civile),
rata dobânzii legale, atât remuneratorie, cât şi penalizatoare, este diminuată
cu 20%;
·
dispoziţiile
cuprinse în Legea nr. 287/2009 privind Codul civil, republicată, referitoare la
daunele moratorii şi la clauza penală sunt aplicabile dobânzii penalizatoare,
începând cu data de 1 octombrie 2011;
·
până la intrarea în vigoare a Legii nr. 287/2009
privind Codul civil, republicată, dispoziţiile referitoare la dobânda legală
remuneratorie şi penalizatoare se aplică pentru stabilirea dobânzii în materie
comercială.
Ordonanţa Guvernului nr. 24/2011 privind unele măsuri în domeniul evaluării
bunurilor, prin reglementarea profesiei de evaluator, publicată în
Monitorul Oficial al României nr. 628 din 2 septembrie 2011, se referă la
următoarele aspecte:
·
ordonanţa reglementează activitatea de evaluare,
precum şi modalitatea de organizare şi funcţionare a profesiei de evaluator
autorizat;
·
înfiinţarea Uniunii Naţionale a Evaluatorilor
Autorizaţi din România, persoană juridică autonomă, care funcţionează ca
organizaţie profesională de utilitate publică fără scop patrimonial, din care
fac parte evaluatorii autorizaţi;
·
activităţile pe care le pot desfăşura evaluatorii
autorizaţi, membri ai Uniunii, în exercitarea independentă a profesiei;
·
categoriile de membri, evaluatori autorizaţi ai
Uniunii;
·
organizarea examenelor pentru atribuirea calităţii
de membru stagiar al Uniunii;
·
dobândirea calităţii de membri titulari ai
Uniunii.
Ordonanţa Guvernului nr. 25/2011 pentru modificarea art. 7 din Ordonanţa
Guvernului nr. 75/2001 privind organizarea şi funcţionarea cazierului fiscal, publicată
în Monitorul Oficial nr. 628 din 2 septembrie 2011, introduce modificări cu
privire la următoarele aspecte:
·
condiţiile prin care se radiază faptele
înscrise în cazierul fiscal al contribuabililor;
·
termenele de radiere a faptelor care se înscriu în
cazierul fiscal, în functie de gravitatea faptei săvârşite de contribuabil;
·
situaţiile în care se scot din evidenţă datele
înscrise în cazierul fiscal.
Ordonanţa Guvernului nr. 29/2011 pentru modificarea şi completarea Ordonanţei
Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedură fiscală, publicată în Monitorul Oficial nr.
626 din 2 septembrie 2011 introduce modificări ce se referă la următoarele
aspecte:
·
se modifică ordinea de stingere a obligaţiilor
fiscale, în situaţia în care contribuabilul datorează mai multe tipuri de
impozite, taxe, contribuţii şi alte sume reprezentând creanţe fiscale, iar suma
plătită nu este suficientă pentru a stinge toate datoriile. În acest sens,
începând cu data de 1 octombrie 2011, vor fi stinse cu prioritate toate
obligaţiile fiscale principale, în ordinea vechimii, şi apoi obligaţiile
fiscale accesorii, în ordinea vechimii;
·
ordinea de comunicare a actului administrativ
fiscal;
·
modalităţile în
care organul fiscal poate îndrepta erorile materiale (greşeli de redactare,
omisiuni sau menţiuni greşite, cu excepţia acelora care atrag nulitatea actului
administrativ fiscal) din cuprinsul unui act administrativ fiscal.
·
situaţiile în care organul fiscal poate stabili
obligaţii fiscale prin estimarea bazei de impozitare;
·
termenul de eliberare a certificatului de
înregistrare fiscală care conţine codul de identificare fiscală, s-a redus de
la 15 la 10 zile, calculate de la data depunerii declaraţiei de înregistrare
fiscală sau a cererii de către contribuabil;
·
termenul de eliberare a certificatului de atestare
fiscală, prezenta ordonanţă prevede că termenul de eliberare al acestuia s-a
redus de la 15 zile la 10 zile de la data depunerii declaraţiei sau a cererii
de către contribuabil;
·
înfiinţarea de către Agenţia Naţională de
Administrare Fiscală a Registrului contribuabililor inactivi/reactivaţi;
·
declararea contribuabililor inactivi, precum şi
reactivarea acestora se fac de către organul fiscal, prin decizie, emisă
conform competenţelor şi procedurii stabilite prin ordin al preşedintelui
Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală, care se comunică contribuabilului;
·
condiţiile necesare pentru reactivarea
contribuabililor declaraţi inactivi;
·
decizia de declarare în inactivitate/reactivare
produce efecte faţă de terţi de la data înscrierii în Registrul
contribuabililor inactivi/reactivaţi;
·
stabilirea
sancţiunilor pentru nedepunerea sau depunerea de declaraţii recapitulative
incorecte sau incomplete.
Ordonanţa Guvernului nr. 30/2011 pentru modificarea şi completarea Legii nr.
571/2003 privind Codul fiscal, precum şi pentru reglementarea unor măsuri
financiar-fiscale, publicata
în Monitorul Oficial nr. 627 din 2 septembrie 2011. Cele mai importante
modificări se referă la următoarele aspecte:
·
definirea noţiunii de activitate dependentă la funcţia de bază;
·
transferul masei patrimoniale fiduciare în cadrul
operaţiunilor de fiducie, definite potrivit noului Cod civil. Aceste prevederi
se vor aplica de la data intrării în vigoare a Legii nr. 287/2009, republicată,
privind Codul Civil.
·
impozitul pe
profit;
·
cheltuielile efectuate de contribuabili cu
evaluarea/reevaluarea activelor fixe corporale care aparţin domeniului public
al statului sau al unităţilor administrativ-teritoriale, primite în
administrare/concesiune, cheltuieli efectuate la solicitarea conducătorului
instituţiei titulare a dreptului de proprietate;
·
cheltuielile efectuate de contribuabili cu înscrierea în cărţile funciare sau cărţile
de publicitate imobiliară, a dreptului de proprietate a statului sau a
unităţilor administrativ-teritoriale asupra bunurilor publice primite în
administrare/concesiune, după caz, cheltuieli efectuate la solicitarea
conducătorului instituţiei titulare a dreptului de proprietate;
·
impozitarea contractelor de fiducie ce se vor
încheia conform dispoziţiilor noului Cod civil;
·
modul de impozitare în cazul unei asocieri cu personalitate juridică
înfiinţate potrivit legislatiei unui alt stat;
·
modificarea dispoziţiilor referitoare la declararea şi plata impozitului pe profit, cu excepţia
societăţilor bancare, care se efectuează trimestrial, până la data de 25
inclusiv a primei luni următoare încheierii trimestrelor I-III. Definitivarea
şi plata impozitului pe profit aferent anului fiscal respectiv se efectuează
până la termenul de depunere a declaraţiei anuale privind impozitul pe profit;
·
introducerea
posibilităţii ca, începand cu data de 1 ianuarie 2013, contribuabilii să poată
opta pentru declararea şi plata impozitului pe profit anual, cu
plăţi anticipate, efectuate trimestrial,
în sumă de o pătrime din impozitul pe profit datorat pentru anul precedent,
actualizat cu indicele preţurilor de consum, estimat cu ocazia elaborării
bugetului initial al anului pentru care se efectuează plăţile
anticipate.Această optiune se efectuează la începutul anului fiscal pentru care
se solicită aplicarea acestui sistem. Optiunea efectuată este obligatorie pentru
cel putin 2 ani fiscali consecutivi;
·
începand cu data de 1 ianuarie 2012, termenul de depunere a declaraţiei anuale
de impozit pe profit va fi până la data de 25 martie inclusiv a
anului următor, faţă de 25 aprilie cât era până în prezent;
·
impozitul pe venit;
·
impozitarea veniturilor realizate din operatiunea de fiducie;
·
modificarea modului de exercitare a opţiunii de
determinare a venitului net în sistem real pentru contribuabilii care obţin venituri
din activităţi independente;
·
modificarea prevederilor referitoare la termenul de plată al impozitului pe
salarii, de la lunar la trimestrial, până la data de 25
inclusiv a lunii următoare trimestrului pentru care se datorează;
·
modificarea termenului de depunere a unor
declaraţi;
·
impozitul pe veniturile obţinute din România de
nerezidenţi;
·
plătitorii de venituri cu regim de reţinere la
sursă a impozitelor, cu excepţia plătitorilor de venituri din salarii, au
obligaţia să depună o declaraţie privind calcularea şi reţinerea impozitului
pentru fiecare beneficiar nerezident, până în ultima zi a lunii februarie
inclusiv a anului curent pentru anul expirat;
·
referitor la taxa pe valoarea adaugată se elimină
prevederea potrivit căreia pentru prestările de servicii care determină
decontări sau plăţi succesive, cum sunt serviciile de construcţii-montaj,
consultanţă, cercetare, expertiză şi alte servicii similare, perioada de
decontare nu poate depăşi un an. Eliminarea intră în vigoare în 3 zile de la
publicarea ordonanţei în Monitorul Oficial;
·
modificarea termenului de depunere al declaraţiei
recapitulative VIES. Aceasta se va depune până la data de 25 inclusiv a lunii
următoare unei luni calendaristice, în loc de 15 inclusiv a lunii următoare, la
care trebuia depusă până în prezent. Modificarea se aplică începând cu
declaraţia aferentă lunii august 2011;
·
sancţiuni şi contravenţii legate de plătitorii de
accize;
·
impozitele şi
taxele locale;
·
contributiile sociale obligatorii în sensul
introducerii menţiunii potrivit căreia plătitorii de venituri din salarii şi
asimilate salariilor care potrivit Codului Fiscal plătesc trimestrial impozitul
pe salarii, depun trimestrial Declaraţia privind obligaţiile de plată a
contribuţiilor sociale, impozitului pe venit şi evidenţa nominală a persoanelor
asigurate aferentă fiecărei luni a trimestrului, până la data de 25 inclusiv a
lunii următoare trimestrului.
Ordinul comun al Ministerului Muncii, Familiei şi Protecţiei Sociale şi
Institutului Naţional de Statistică nr. 1832/856/2011 privind aprobarea Clasificării
ocupaţiilor din România – nivel de ocupaţie (şase caractere), publicat în
Monitorul Oficial al României nr. 561 din 8 august 2011, se referă la
următoarele aspecte:
·
aprobarea Clasificării ocupaţiilor din România –
nivel de ocupaţie (şase caractere), conform structurii Clasificării ocupaţiilor
din România – nivel grupă de bază, prevăzută în anexa care face parte
integrantă din prezentul ordin;
·
aplicabilitatea clasificării ocupaţiilor din
România în toate domeniile de activitate economică şi socială şi totodată
instituirea obligativităţii pentru toate organele administraţiei publice
centrale şi locale, unităţi bugetare, operatori economici, indiferent de forma
de proprietate, organizaţii patronale, sindicale, profesionale şi politice,
fundaţii, asociaţii şi alte persoane fizice şi juridice care îşi desfăşoară
activitatea pe teritoriul României, la completarea documentelor oficiale ori de
câte ori se cere precizarea ocupaţiei;
·
în vederea asigurării tranziţiei de la
Clasificarea ocupaţiilor din România (C.O.R.), aprobată prin Ordinul
ministrului de stat, ministrul muncii şi protecţiei sociale, şi al
preşedintelui Comisiei Naţionale pentru Statistică nr. 138/1.949/1995, publicat
în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 272 din 23 noiembrie 1995, cu
modificările şi completările ulterioare, la noua Clasificare a ocupaţiilor din
România – nivel de ocupaţie (şase caractere), aprobată prin prezentul ordin, cele
două clasificări vor fi utilizate în paralel până la data de 31 decembrie 2011.
Ordinul Ministrului Finanţelor Publice nr.
2382/2011 pentru
completarea unor reglementări contabile, publicat în Monitorul Oficial al
României nr.563 din 8 august 2011, se referă la următoarele aspecte:
·
completarea dispoziţiilor din Reglementările
contabile conforme cu Directiva a IV-a a Comunităţilor Economice Europene,
prevăzute în anexa la Ordinul ministrului finanţelor publice nr. 3.055/2009
pentru aprobarea Reglementărilor contabile conforme cu directivele europene,
publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 766 şi 766 bis din 10
noiembrie 2009, cu modificările şi completările ulterioare, după cum urmează:
1. La punctul 1
alineatul (3), după litera h) se introduce o nouă literă, litera i), cu
următorul cuprins:
“i) grupurile de
interes economic, înfiinţate potrivit legii.”
2. După punctul
265 se introduce o nouă subsecţiune, subsecţiunea 8.10.4 “Contabilitatea
operaţiunilor derulate de grupurile de interes economic”, cuprinzând punctele
265^1 şi 265^2, cu următorul cuprins:
“8.10.4.
Contabilitatea operaţiunilor derulate de grupurile de interes economic
265^1. – (1)
Grupurile de interes economic înregistrează în contabilitate operaţiunile
derulate în funcţie de prevederile contractelor încheiate.
(2) În cazul
operaţiunilor pe care grupul de interes economic le derulează în nume propriu,
acesta înregistrează veniturile şi cheltuielile ocazionate, după natura lor.
(3) În cazul
operaţiunilor derulate în numele membrilor care compun grupul de interes
economic, acesta înregistrează la venituri doar eventualul comision cuvenit,
operaţiunile fiind înregistrate în conturi de terţi.
265^2. – Grupurile
de interes economic întocmesc situaţii financiare anuale ale căror componente
se stabilesc pe baza criteriilor prevăzute la pct. 3 alin. (1) şi completează
aceste situaţii în funcţie de informaţiile corespunzătoare activităţii
desfăşurate.”
Ordinul Ministrului Muncii, Familiei şi Protecţiei sociale nr. 1918/2011 pentru aprobarea procedurii şi
actelor pe care angajatorii sunt obligaţi să le prezinte la inspectoratul
teritorial de muncă pentru obţinerea parolei, precum şi a procedurii privind
transmiterea registrului general de evidenţă a salariaţilor în format
electronic, publicat în Monitorul Oficial al României nr.587 din 19 august
2011, se referă la următoarele aspecte:
·
obligaţia de a
înfiinţa, completa şi transmite registrul general de evidenţă a salariaţilor în
format electronic;
·
menţiuni cu privire la înfiinţarea registrului
general de evidenţă a salariaţilor;
·
menţiuni cu privire la completarea registrului
general de evidenţă a salariaţilor;
·
menţiuni cu privire la transmiterea registrului
general de evidenţă a salariaţilor;
·
transmiterea
on-line prin intermediul portalului Inspecţiei Muncii;
·
transmiterea prin
e-mail pe bază de semnătură electronică;
·
depunerea la sediul inspectoratului teritorial de
muncă.
Ordinul Ministrului Finantelor Publice nr.
2389/2011pentru
aprobarea Normelor privind aplicarea scutirii de taxă pe valoarea adaugată
prevăzute la art. 143 alin. (1) lit. j), j^1), k), l) şi m) din Legea nr.
571/2003 privind Codul fiscal şi la art. X şi XI din Acordul dintre România şi
Statele Unite ale Americii privind statutul forţelor Statelor Unite ale
Americii în România, semnat la Washington la 30 octombrie 2001, ratificat prin
Legea nr. 260/2002, publicat în Monitorul Oficial al României, nr.
597 din 24 august 2011, se referă la următoarele aspecte:
·
certificatele de scutire de taxă pe valoarea
adăugată emise în baza prevederilor Ordinului ministrului economiei şi
finanţelor nr. 2.067/2007 pentru aprobarea Normelor privind aplicarea scutirii
de taxă pe valoarea adaugată prevăzute la art. 143 alin. (1) lit. j), k), l) si
m) din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificările şi completările
ulterioare, şi la art. X şi XI din Acordul dintre România şi Statele Unite ale
Americii privind statutul forţelor Statelor Unite ale Americii în România,
semnat la Washington la 30 octombrie 2001, ratificat prin Legea nr. 260/2002,
cu modificările ulterioare, îşi păstrează valabilitatea;
·
la data intrării în vigoare a prezentului ordin se
abrogă Ordinul ministrului economiei şi finanţelor nr. 2.067/2007 pentru
aprobarea Normelor privind aplicarea scutirii de taxa pe valoarea adaugată
prevăzute la art. 143 alin. (1) lit. j), k), l) şi m) din Legea nr.
571/2003 privind Codul fiscal, cu modificările şi completările ulterioare, şi
la art. X şi XI din Acordul dintre România şi Statele Unite ale Americii
privind statutul forţelor Statelor Unite ale Americii în România, semnat la
Washington la 30 octombrie 2001, ratificat prin Legea nr. 260/2002, publicat în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 810 din 28 noiembrie 2007, cu
modificările ulterioare;
·
scutirea
de taxa pe valoarea adaugata pentru achizitiile efectuate in Romania de
persoanele scutite stabilite in Romania;
·
scutirea
de taxa pe valoarea adaugată pentru achiziţiile efectuate în alte state membre
de persoanele scutite stabilite în România şi pentru achiziţiile intracomunitare
realizate în Romania de către aceste persoane scutite;
·
scutirea
de la plata taxei pe valoarea adaugată pentru achiziţiile efectuate în România
de către persoane scutite stabilite în alte state membre.
Ordinul Ministrului Finanţelor Publice nr. 2215/2011 pentru aplicarea unitară a
prevederilor art. 296^19 din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal,
publicat în Monitorul Oficial al României nr.455 din 29 iunie 2011, se
referă la următoarele aspecte:
·
în aplicarea
dispoziţiilor art. 296^19 alin. (1) şi
alin. (5) din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificările şi
completările ulterioare, Declaraţia privind obligaţiile de plată a
contribuţiilor sociale, impozitului pe venit şi evidenţa nominală a persoanelor
asigurate aferentă lunii iunie 2011 poate fi depusă la organul fiscal competent
sau la oficiile acreditate de Ministerul Finanţelor Publice, în format hârtie,
semnat şi ştampilat conform legii, însoţit de declaraţia în format electronic,
pe suport electronic, până la data de 25 iulie 2011.
Ordonanţa de Urgenţă a
Guvernului nr. 60/2011 privind aprobarea Programului Mihail
Kogălniceanu pentru întreprinderi mici şi mijlocii, publicată în Monitorul
Oficial al României nr.460 din 30 iunie 2011, se referă la următoarele
aspecte:
·
aprobarea Programului
Mihail Kogălniceanu pentru întreprinderi mici şi mijlocii, având ca obiectiv
acordarea de facilităţi de subvenţionare parţială a dobânzilor şi, după caz, de
garantare de către stat, pentru creditele acordate întreprinderilor mici şi
mijlocii, denumite în continuare I.M.M., de către instituţiile de credit;
·
programul Mihail
Kogălniceanu este un program multianual pe perioada 2011 – 2013 de încurajare
şi de stimulare a dezvoltării I.M.M.-urilor, care constă în acordarea unei
linii de credit, în valoare maximă de 125.000 lei/I.M.M./an, cu dobândă parţial
subvenţionată şi, după caz, garantarea creditului de către stat, vizând
sprijinirea accesului I.M.M.-urilor la obţinerea de finanţări, pentru a suplini
nevoile de lichiditate pe termen de un an în vederea desfăşurării activităţii,
cu posibilitatea prelungirii în condiţiile prezentei ordonanţe de urgenţă, fără
a depăşi durata programului;
·
prezenta ordonanţă
de urgenţă instituie un mecanism de garantare în baza căruia Ministerul
Finanţelor Publice este autorizat să mandateze F.N.G.C.I.M.M. în vederea
emiterii de garanţii în numele şi în contul statului, în favoarea instituţiilor
de credit care urmează să acorde credite I.M.M.-urilor definite la art.
2 din Legea nr. 346/2004, cu modificările şi
completările ulterioare, eligibile în cadrul programului;
·
plafonul anual al garanţiilor ce pot fi acordate
în condiţiile programului pe perioada de implementare 2011 – 2013 se stabileşte
de către Ministerul Finanţelor Publice şi se aprobă prin hotărâre a Guvernului;
·
bugetul total maxim al subvenţiei acordate în
cadrul programului pentru perioada de implementare 2011 – 2013 este de 165.000
mii lei. Cuantumul anual al subvenţiei se stabileşte prin normele metodologice
de aplicare a prezentei ordonanţe de urgenţă, aprobate prin hotărâre a
Guvernului, cu încadrarea în creditele bugetare aprobate prin legile bugetare
anuale cu această destinaţie.
Ordinul Preşedintelui Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală nr.
2351/2011 pentru
modificarea şi completarea Metodologiei de distribuire a sumelor plătite de
contribuabili în contul unic şi de stingere a obligaţiilor fiscale înregistrate
de către aceştia, aprobată
prin Ordinul preşedintelui Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală nr.
1.314/2007, publicat în Monitorul Oficial al României nr.464 din 1 iulie
2011, se referă la următoarele aspecte:
·
sumele cuvenite bugetului de stat se virează în
contul unic 20.47.01.01 <>, deschis
pe codul de identificare fiscală al contribuabililor la unităţile Trezoreriei
Statului la care este arondat organul fiscal competent în administrarea
acestora, cu excepţia impozitului pe venitul din salarii datorat de sediile
secundare care se virează în contul 20.47.01.01 <>, deschis pe codul de identificare fiscală al sediilor
secundare la unitatea Trezoreriei Statului la care este arondat contribuabilul
care le-a înfiinţat.”;
·
constatarea din oficiu a compensării de către
organul fiscal competent poate fi efectuată şi în mod automat, prin intermediul
aplicaţiei informatice de administrare a creanţelor fiscale, ulterior
operaţiunii de distribuire a sumelor plătite în conturile unice. Data stingerii
obligaţiilor fiscale prin această modalitate, inclusiv cea efectuată în mod
automat, este data la care creanţele există deodată, fiind deopotrivă certe,
lichide şi exigibile, potrivit prevederilor art. 116 din Ordonanţa Guvernului
nr. 92/2003, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.”;
·
metodologia prevăzută la pct. 13 se aplică în mod
corespunzător şi în situaţia în care contribuabilii depun <> şi <> după data de 30, respectiv 31
a lunii în care se fac declararea şi plata. După depunerea declaraţiilor,
organul fiscal competent va proceda la distribuirea şi stingerea sumelor
datorate potrivit prevederilor pct. 3 sau 4, după caz.”;
·
obligaţiile fiscale reprezentând impozitul pe
venitul din salarii datorate şi neachitate la 1 iulie 2011, atât de sediul principal,
cât şi de sediile secundare, vor fi achitate în contul unic 20.47.01.01
<>, deschis pe codul de
identificare fiscală a contribuabilului care a înfiinţat sediile secundare, la
unitatea Trezoreriei Statului la care acesta este arondat.”
Ordinul Ministrului Finanţelor Publice nr.
2234/2011 pentru
aprobarea Sistemului de raportare contabilă la 30 iunie 2011 a operatorilor
economici, publicat în Monitorul Oficial al României nr.483 din 7 iulie
2011, se referă la următoarele aspecte:
·
sistemul de raportare contabilă la 30 iunie 2011 a
operatorilor economici prevăzut la alin. (1) se aplică de persoanele care
aplică Reglementările contabile conforme cu Directiva a IV-a a Comunităţilor
Economice Europene, parte componentă a Reglementărilor contabile conforme cu
directivele europene, aprobate prin Ordinul ministrului finanţelor publice nr.
3.055/2009, cu modificările şi completările ulterioare, şi care în exerciţiul
financiar precedent au înregistrat o cifră de afaceri peste echivalentul în lei
al sumei de 35.000 euro, denumite în continuare în înţelesul prezentului ordin
entităţi;
·
pentru întocmirea raportărilor contabile la 30
iunie 2011, încadrarea în criteriul prevăzut la alin. (2) se efectuează pe baza
indicatorilor determinaţi din situaţiile financiare anuale ale exerciţiului
financiar precedent, respectiv a balanţei de verificare încheiate la finele
exerciţiului financiar precedent;
la data intrării în vigoare a prezentului ordin se
abrogă Ordinul ministrului finanţelor publice nr. 1.879/2010 pentru aprobarea
Sistemului de raportare contabilă la 30 iunie 2010 a operatorilor economici,
publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 447 din 1 iulie 2010.
Hotărârea Guvernului nr. 682/2011 pentru aprobarea Normelor metodologice de
aplicare a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 60/2011 privind aprobarea
Programului Mihail Kogălniceanu pentru întreprinderi mici şi mijlocii,
publicată în Monitorul Oficial al României nr.489 din 8 iulie 2011, se
referă la următoarele aspecte:
·
prezentele norme metodologice reglementează modul
de acordare a facilităţilor aferente unei linii de credit, în valoare maximă de
125.000 lei/I.M.M./an, cu dobândă parţial subvenţionată şi, după caz, cu
garantarea creditului de către stat, ce vizează sprijinirea accesului
întreprinderilor mici şi mijlocii (I.M.M.-uri) la obţinerea de finanţări pentru
a suplini nevoile de lichiditate pe termen de un an în vederea desfăşurării
activităţii, cu posibilitatea prelungirii în condiţiile Ordonanţei de urgenţă a
Guvernului nr. 60/2011 privind aprobarea Programului Mihail Kogălniceanu pentru
întreprinderi mici şi mijlocii.
Ordinul Ministrului Finanţelor Publice nr.
2239/2011 pentru
aprobarea Sistemului simplificat de contabilitate, publicat în
Monitorul Oficial al României nr.522 din 25 iulie 2011, se referă la
următoarele aspecte:
·
cuprinsul sistemului simplificat de contabilitate
şi al reglementărilor contabile simplificate;
·
persoanele care în exerciţiul financiar precedent
au înregistrat cifra de afaceri netă sub echivalentul în lei al sumei de 35.000
euro şi totalul activelor sub echivalentul în lei al sumei de 35.000 euro pot
opta pentru sistemul simplificat de contabilitate, aprobat prin prezentul
ordin;
·
pentru verificarea încadrării în criteriile
prevăzute la alin. (1) se au în vedere indicatorii determinaţi din situaţiile
financiare anuale, respectiv balanţa de verificare, încheiate la finele
exerciţiului financiar precedent, utilizându-se cursul de schimb valutar
comunicat de Banca Naţionala a României, valabil la data încheierii aceluiaşi
exerciţiu financiar;
·
în cazul persoanelor nou-înfiinţate, acestea pot
opta în primul exerciţiu financiar fie pentru aplicarea sistemului simplificat
de contabilitate, fie pentru aplicarea Reglementărilor contabile conforme cu
directivele europene, aprobate prin Ordinul ministrului finanţelor publice nr.
3.055/2009, cu modificările şi completările ulterioare. Dacă în al doilea
exerciţiu financiar de raportare aceste persoane încetează să îndeplinească
criteriile prevăzute la alin. (1), ele sunt obligate să aplice Reglementările
contabile conforme cu directivele europene, aprobate prin Ordinul ministrului
finanţelor publice nr. 3.055/2009, cu modificările şi completările ulterioare;
·
categoriile de persoane care nu pot opta pentru
aplicarea sistemului simplificat de contabilitate;
·
persoanele care îndeplinesc cele două criterii
prevăzute la art. 2 alin. (1), dar nu optează pentru aplicarea sistemului
simplificat de contabilitate, aplică Reglementările contabile conforme cu
directivele europene, aprobate prin Ordinul ministrului finanţelor publice nr.
3.055/2009, cu modificările şi completările ulterioare;
·
condiţia ca situaţiile financiare anuale simplificate
să fie însoţite de o declaraţie scrisă de asumare a răspunderii conducerii
persoanei pentru întocmirea acestora în conformitate cu sistemul simplificat de
contabilitate, aprobat prin prezentul ordin.
Hotărârea Consiliului Superior al C.E.C.C.A.R nr. 11/218 privind aprobarea Tabloului Corpului
Experţilor Contabili şi Contabililor Autorizaţi din România şi a Tabloului
experţilor evaluatori de întreprinderi, publicată în Monitorul Oficial al României nr.292
din 27 aprilie 2011, se referă la următoarele aspecte:
·
aprobă Tabloul
Corpului Experţilor Contabili şi Contabililor Autorizaţi din România,
cuprinzând experţii contabili şi contabilii autorizaţi (anexa nr. 1), precum şi
experţii evaluatori de întreprinderi (anexa nr. 2).
·
aprobă Lista membrilor inactivi ai Corpului
Experţilor Contabili şi Contabililor Autorizaţi din România, fără drept de
exercitare a profesiei (anexa nr. 3).
Legea nr. 53/2003 privind Codul
muncii a fost republicată în temeiul art. V din Legea nr. 40/2011 pentru modificarea şi
completarea Legii nr. 53/2003 – Codul muncii, publicată în Monitorul Oficial al
României nr. 345 din 18 mai 2011, dându-se textelor o nouă numerotare.
Ordonanţa de Urgenţă a Guvernului nr. 46/2011 pentru modificarea şi completarea art. 17 din
Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 44/2008 privind desfăşurarea
activităţilor economice de către persoanele fizice autorizate, întreprinderile
individuale şi întreprinderile familiale, publicată în Monitorul Oficial
al României nr. 350 din 19 mai 2011, aduce următoarele modificări referitoare
la:
·
PFA îşi poate desfăşura activitatea conform
prevederilor art. 4 lit. a) sau poate angaja, în calitate de angajator, terţe
persoane cu contract individual de muncă, încheiat în condiţiile legii.
·
PFA nu va fi considerată un angajat al unor terţe
persoane cu care colaborează potrivit art. 16, chiar dacă colaborarea este
exclusivă.
Ordinul Ministrului Finanţelor Publice nr.
1984/2011 privind
stabilirea criteriilor pentru condiţionarea înregistrării în scopuri de TVA,
publicat în Monitorul Oficial al României nr. 361 din 24 mai 2011, se referă la
următoarele aspecte:
·
criteriile pe baza cărora se condiţionează
înregistrarea în scopuri de TVA a societăţilor comerciale care sunt înfiinţate
în baza Legii nr. 31/1990 privind societăţile comerciale, republicată, cu
modificările şi completările ulterioare, care sunt supuse înmatriculării la
registrul comerţului şi care solicită înregistrarea în scopuri de TVA conform
art. 153 alin. (1) lit. a) şi c) din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu
modificările şi completările ulterioare;
·
persoanele impozabile care solicită înregistrarea
în scopuri de TVA conform art. 153 alin. (1) lit. a) şi c) din Codul fiscal şi
care sunt supuse înmatriculării la registrul comerţului trebuie să depună la
organele fiscale competente o anexă la declaraţia de menţiuni, conform
modelului stabilit în anexa nr. 1 a prezentului ordin;
·
stabilirea criteriilor în funcţie de care se
condiţionează înregistrarea în scopuri de TVA a persoanelor impozabile.
Ordinul Ministrului Finanţelor Publice nr.
2017/2011 privind
modificarea şi completarea anexei la Ordinul ministrului finanţelor publice nr.
263/2010 pentru aprobarea Procedurii de soluţionare a deconturilor cu sume
negative de taxă pe valoarea adăugată cu opţiune de rambursare, publicat
în Monitorul Oficial al României nr. 362 din 24 mai 2011, se referă la
următoarele aspecte:
·
persoana
impozabilă;
·
solicitările de
rambursare;
·
decizia de
rambursare;
·
prevederile prezentului ordin se aplică începând
cu deconturile cu sume negative de taxă pe valoarea adăugată aferente lunii
aprilie 2011;
·
prevederile
prezentului ordin se aplică şi pentru deconturile cu sume negative de taxă pe
valoarea adăugată cu opţiune de rambursare aflate în curs de soluţionare la
data intrării în vigoare a prezentului ordin, cu excepţia deconturilor care au
fost transmise, până la data intrării în vigoare a acestui ordin,
compartimentului cu atribuţii de inspecţie fiscală în vederea soluţionării cu
inspecţie fiscală anticipată.
Ordonanţa de Urgenţă a Guverului nr. 17/2011 privind administrarea creanţelor bugetare
reprezentând comisionul datorat, până la data de 31 decembrie 2010, de
angajatori inspectoratelor teritoriale de muncă, precum şi pentru modificarea
şi completarea unor acte normative în domeniul sistemului asigurărilor pentru
şomaj şi stimularea ocupării forţei de muncă, publicată în Monitorul
Oficial al României nr.74 din 28 februarie 2011, se referă la următoarele
aspecte:
·
transferul de la Inspecţia Muncii către
Agenţia Naţională de Administrare Fiscală a debitelor referitoare la
comisionul datorat de angajatori inspectoratelor teritoriale de munca (pentru
păstrarea şi completarea carnetelor de muncă, respectiv pentru certificarea
legalităţii înregistrărilor efectuate în baza prevederilor Legii nr. 130/1999
privind unele masuri de protecţie a persoanelor încadrate în muncă), precum şi
a activităţii de recuperare a creanţelor fiscale reprezentînd comisionul
datorat de angajatori până la data de 31 decembrie 2010 şi neachitat până la
termenul scadent;
·
încheierea între aceste două instituţii a unui
protocol de predare – preluare a debitelor şi a activităţii de recuperare a
acestora, care să fie aprobat prin ordin comun al ministrului finanţelor
publice şi al ministrului muncii, familiei şi protecţiei sociale.
Astfel, singurul
instrument de evidenţă a salariaţilor care desfăşoară activitate în baza unui
contract individual de muncă rămâne Registrul general de evidenţă a
salariatilor, reglementat prin Hotărârea Guvernului nr. 161/2006, cu
modificările şi completările ulterioare.
·
executarea silită a creanţelor bugetare reprezentând
comisionul datorat până la data de 31 decembrie 2010 de angajatori
inspectoratelor teritoriale de muncă pentru păstrarea şi completarea carnetelor
de muncă se efectuează de către organele fiscale competente ale Agenţiei
Naţionale de Administrare Fiscală, în temeiul înscrisurilor în care sunt
individualizate creanţele şi care reprezintă titluri executorii.
·
responsabilitatea pentru prescrierea până la 31 decembrie 2010 a dreptului
de a cere executarea silită pentru sumele reprezentând comisionul datorat de
angajatori inspectoratelor teritoriale de muncă, inclusiv dobânzile şi
penalităţile de întarziere datorate, potrivit legii, aparţine inspectoratelor
teritoriale de muncă.
·
pentru litigiile având ca obiect contestaţiile la
executare silită, Agenţia Natională de Administrare Fiscală şi unităile sale
subordonate se subrogă în toate drepturile şi obligaţiile procesuale ale
Inspecţiei Muncii şi inspectoratelor teritoriale de muncă, după caz, şi
dobândesc calitatea procesuală a acestora, în termen de 60 de zile de la data
intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă, în toate procesele şi
cererile aflate pe rolul instanţelor judecătoreşti, indiferent de faza de
judecată.
·
în cazul debitorilor aflaţi în procedura
insolvenţei, înscrierea la masa credală pentru creanţele prevăzute se
efectuează de catre inspectoratele teritoriale de muncă.
·
declaraţiile fiscale privind stabilirea
comisionului datorat pentru perioadele anterioare datei de 31 decembrie 2010 se depun în continuare la inspectoratul
teritorial de muncă în a cărui rază teritorială îşi are sediul
angajatorul care datorează comisionul.
Hotărârea de Guvern nr. 150/2011 pentru modificarea şi completarea Normelor
metodologice de aplicare a Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal, aprobate
prin Hotărârea Guvernului nr. 44/2004, precum şi pentru modificarea şi
completarea Hotărârii Guvernului nr. 870/2009 pentru aprobarea Normelor
metodologice de aplicare a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 77/2009
privind organizarea şi exploatarea jocurilor de noroc, publicată în
Monitorul Oficial al României nr.150 din 1 martie 2011, aduce modificări şi
completări ce se referă la următoarele aspecte:
·
Impozitul pe
profit;
·
Impozitul pe venit;
·
Stabilirea venitului net anual impozabil;
·
Stabilirea plăţilor anticipate de impozit;
·
Venituri obţinute
din străinătate;
·
Impozitul pe
veniturile microîntreprinderilor;
·
Impozitul pe
veniturile obţinute din România de nerezidenţi şi impozitul pe reprezentanţele
formelor străine înfiinţate în România;
·
Taxa pe valoarea
adăugată;
·
Prestarea de
servicii;
·
Accize şi alte taxe speciale;
·
Contribuţii sociale
obligatorii.
Ordinul Ministrului Muncii, Familiei şi Protecţiei Sociale nr. 1083/2011pentru aprobarea Procedurii de lucru
privind eliberarea carnetelor de muncă salariaţilor angajatorilor pentru care
inspectoratele teritoriale de muncă păstrau şi completau, respectiv certificau
legalitatea înregistrărilor efectuate în carnetele de muncă, publicat în
Monitorul Oficial al României nr.171 din 10 martie 2011, se referă la
următoarele aspecte:
·
Conform Ordinului Ministerului Muncii nr.
1083/2011, până la data de 30 iunie 2011 angajatorii vor intra în posesia
carnetelor de muncă pe care inspectoratele teritoriale de muncă le au în păstrare.
·
Carnetele de muncă păstrate de ITM vor fi
completate la zi cu date aferente până la 31 decembrie 2010 după care vor fi
certificate de către inspectoratul teritorial de muncă şi se predau
angajatorilor sau titularilor/împuternicitilor legali pe baza unui
proces-verbal de predare-primire, până la data de 30 iunie 2011.
·
Carnetele de muncă păstrate şi completate de
caătre inspectoratele teritoriale de muncă se predau angajatorilor conform
programării postate pe site-ul acestora şi afişate la sediu, iar
titularilor/împuternicitilor legali pe baza unei cereri.
·
In cazul carnetelor de muncă păstrate de angajatori la sediul acestora, angajatorii
le vor completa la zi cu date aferente până la 31 decembrie 2010.
Inspectoratele
teritoriale de muncă vor programa angajatorii prevazuti mai sus în vederea
certificării şi contrasemnarii carnetelor de muncă conform programului întocmit
la nivel de inspectorat teritorial de muncă care va fi postat pe site-ul
acestuia şi afişat la sediu.
Până la data programată, angajatorii trebuie să se asigure că:
·
toate carnetele de muncă gestionate, au fost
completate în baza contractelor individuale de muncă, a actelor
adiţionale/deciziilor privind modificarea, suspendarea şi încetarea
contractelor individuale de muncă, înregistrate la inspectoratul teritorial de
muncă, a actelor de studii/de calificare, a actelor de stare civilă
(certificate de naştere, certificat de căsătorie etc.);
·
înscrierile eronate sau efectuate fără respectarea
prevederilor legale au fost rectificate de unitatea care păstrează carnetul de
munca, rectificările certificându-se la cap. VII din carnetul de muncă.
Înainte
de certificarea înscrierilor efectuate în carnetele de muncă inspectorul ITM va
verifică dacă:
·
statele
de plată şi declaraţiile fiscale lunare au fost înregistrate la inspectoratul
teritorial de muncă, inclusiv statele de plată şi declaraţiile fiscale aferente
lunii decembrie 2010;
·
există
debite la plata comisionului;
·
înscrierile
efectuate corespund cu documentele depuse la inspectoratul teritorial de muncă.
Inspectoratele
teritoriale de muncă vor preda angajatorilor carnetele de muncă ale
salariaţilor, certificate şi contrasemnate pentru valabilitatea înscrierilor
efectuate, până la data de 31 martie 2011.
Ordonanţa de Urgenţă a Guvernului nr. 29/2011privind reglementarea acordării
eşalonărilor la plată, publicată în Monitorul Oficial al României
nr.200 din 22 martie 2011, se referă la următoarele aspecte:
·
instituirea posibilităţii acordării eşalonării la
plată pentru obligaţiile fiscale administrate de Agenţia Natională de
Administrare Fiscală;
·
beneficiarii
eşalonării;
·
obiectul
eşalonării;
·
condiţii de
acordare;
·
cererea de
acordare;
·
prevederi speciale
privind stingerea obligaţiilor fiscale;
·
modul de soluţionare a cererii;
·
garanţii;
·
condiţii de menţinere a valabilităţii eşalonării
la plată;
·
dobânzi şi penalităţi de întârziere;
·
pierderea valabilităţii esalonării la plată şi
consecinţele pierderii acesteia;
·
executarea
garanţiilor;
·
suspendarea
executării silite;
·
calcularea
termenelor.
Ordonanţa de Urgenţă a
Guvernului nr. 30/2011 privind adoptarea unor măsuri de
implementare a sistemului naţional unic de plată a taxelor şi impozitelor
utilizând cardul bancar, publicată în
Monitorul Oficial al României nr.205 din 24 martie 2011, se referă la
următoarele aspecte:
·
O.U.G 86/2003 privind unele
reglementări în domeniul financiar este modificată de O.U.G 30/2011 privind
adoptarea unor măsuri de implementare a sistemului naţional unic de plată a
taxelor şi impozitelor utilizând cardul bancar;
·
obligaţia Agenţiei, prin Unitatea de imprimare
rapidă, de a asigura în mod gratuit imprimarea şi transmiterea centralizată a
setului de informaţii destinat accesării şi utilizării funcţionalităţilor
Sistemului naţional electronic de plată online a taxelor şi impozitelor
utilizând cardul bancar (SNEP), solicitat operatorului SNEP de către
instituţiile publice participante la acest sistem;
·
procedurile de imprimare şi transmitere a
corespondenţei prevăzute anterior se vor aproba ulterior prin ordin comun
al ministrului comunicaţiilor şi societăţii informaţionale, al ministrului
administraţiei şi internelor şi al ministrului finanţelor publice.
Ordinul
preşedintelui Agenţiei Naţionale pentru Administrare Fiscală nr. 13/2011 pentru aprobarea modelului şi
conţinutului formularului (096) “Declaraţie de menţiuni privind anularea
înregistrării în scopuri de TVA în cazul persoanelor impozabile, înregistrate
în scopuri de TVA conform art. 153 din Codul fiscal, care în cursul unui an
calendaristic nu depăşesc plafonul de scutire prevăzut la art. 152 din Codul
fiscal“, publicat în Monitorul Oficial nr.25 din 11 ianuarie 2011, se
referă la următoarele aspecte:
·
se aprobă modelul şi conţinutul formularului (096)
“Declaraţie de menţiuni privind anularea înregistrării în scopuri de TVA în
cazul persoanelor impozabile, înregistrate în scopuri de TVA conform art. 153
din Codul fiscal, care în cursul unui an calendaristic nu depăşesc plafonul de
scutire prevăzut la art. 152 din Codul fiscal”, cod 14.13.01.10.12, prevăzut în
anexa nr. 1;
·
instrucţiunile de completare a formularului 096
sunt prevăzute în anexa nr. 2;
·
caracteristicile de tipărire, modul de difuzare,
de utilizare şi de arhivare a formularului 096 sunt prevăzute în anexa nr. 3.
Ordinul preşedintelui Agenţiei Naţionale pentru Administrare Fiscală nr.
30/2011 privind
modificarea şi completarea anexei nr. 2 la Ordinul preşedintelui Agenţiei
Naţionale de Administrare Fiscală nr. 75/2010 pentru aprobarea modelului şi
conţinutului formularului (301) “Decont special de taxă pe valoarea adăugată”, publicat în
Monitorul Oficial nr.54 din 21 ianuarie 2011, aduce importante modificări şi
completări ce se referă la următoarele aspecte:
·
la punctul I “Contribuabilii care au obligaţia să
depună decontul special de taxă pe valoarea adăugată”, cu referire la secţiunea
1, după paragraful al treilea se introduce un nou paragraf, cu următorul
cuprins:
“În această secţiune se declară şi achiziţiile
intracomunitare de mijloace de transport care nu sunt considerate noi conform
art. 125^1 alin. (3) din Codul
fiscal, efectuate de persoanele înregistrate în scopuri de TVA conform art.
153^1 din Codul fiscal, pentru care se datorează taxă pe valoarea adăugată în
România.”
·
La punctul II “Depunerea decontului special de
taxă pe valoarea adăugată”, paragraful al treilea se modifică şi va avea
următorul cuprins:
“Formularul se
întocmeşte potrivit modelului prevăzut în anexa nr. 1 la ordin şi se depune
după cum urmează:
a. până la data de 25 inclusiv a lunii următoare celei în
care ia naştere exigibilitatea operaţiunilor prevăzute la secţiunile 1, 3, 4 şi
4.1 din formularul (301) <>, cu excepţia achiziţiilor intracomunitare de mijloace de
transport care nu sunt considerate noi conform art. 125^1 alin. (3) din Codul
fiscal, pentru care se datorează taxă pe valoarea adăugată în România;
b. înainte de înmatricularea în România a unui mijloc de
transport nou sau a unui mijloc de transport care nu este considerat nou
conform art. 125^1 alin. (3) din Codul fiscal şi pentru care se datorează
taxa, dar nu mai târziu de data de 25 a lunii următoare celei în care ia
naştere exigibilitatea taxei aferente achiziţiei intracomunitare de astfel de
mijloace de transport. Dacă în aceeaşi lună persoana impozabilă efectuează mai
multe achiziţii intracomunitare de mijloace de transport noi sau de mijloace de
transport care nu sunt considerate noi conform art. 125^1 alin. (3) din Codul
fiscal, taxabile în România, aceasta poate depune mai multe deconturi speciale
de taxă pentru aceeaşi lună, fără a bifa căsuţa <>.”
·
prezentul ordin se aplică începând cu achiziţiile
intracomunitare efectuate după data de 1 ianuarie 2011.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Comentati aici: