joi, 28 mai 2009

Pregatire profesionala

LEGISLATIE ECONOMICA - 2009
Va aducem la cunostinta actele normative publicate in Monitorul Oficial in primul trimestru al anului 2009 si care consideram ca sunt utile in desfasurarea activitatii dvs.
In Monitorul Oficial nr. 249 din 14 aprilie 2009 a fost publicata O.U.G. nr. 34/2009 cu privire la rectificarea bugetara pe anul 2009 si reglementarea unor masuri financiar-fiscale. Aceasta ordonanta aduce o serie de modificari Codului fiscal si Codului de procedura fiscala, astfel:
1. Modificari privind impozitul pe profit datorat - s-a introdus impozitul minim care trebuie platit indiferent daca se realizeaza sau nu profit. Astfel, potrivit O.U.G. 34/2009, toti contribuabilii, persoane juridice romane platitoare de impozit pe profit, au obligatia sa plateasca un impozit minim, stabilit in functie de veniturile totale inregistrate in anul anterior, in cazul in care acestea nu realizeaza profit impozabil in anul curent, sau impozitul pe profit calculat este mai mic decat cel minim prevazut de prezenta Ordonanta. Impozitul minim datorat va fi stabilit in functie de veniturile totale inregistrate la data de 31 decembrie a anului precedent, astfel:
Venituri totale anuale
Impozit minim annual
(lei)
(lei)
0 - 52.000
2.200
52.001 - 215.000
4.300
215.001 - 430.000
6.500
430.000 - 4.300.000
8.600
4.300.000 - 21.500.000
11.000
21.500.001 - 129.000.000
22.000
Peste 129.000.001
43.000

Cotele forfetare de impozit vor intra in vigoare incepand cu trimestrul al II-lea al acestui an. Practic, incepand cu acest trimestru, toti contribuabilii ar trebui sa plateasca cel putin impozitul minim, chiar daca acestia inregistreaza pierdere sau valoarea veniturilor lor este 0 in acest trimestru. De exemplu, in cazul in care un contribuabil nu a realizat nici un fel de venituri in anul precedent sau veniturile totale ale acestuia au fost de pana la 52.000 lei impozitul minim datorat de acesta in anul urmator ar fi de 2.200 lei. Totusi, pentru anul 2009, impozitul minim se va calcula doar pentru perioada mai - decembrie, prin impartirea impozitului minim, determinat functie de veniturile anului anterior, la 12 si inmultirea cu 8. Astfel, impozitul minim datorat de catre un contribuabil care in anul anterior a avut venituri de pana la 52.000 lei pentru trimestrul al II-lea al anului 2009 va fi in valoare de cel putin 367 lei, aceasta valoare fiind calculata pentru lunile mai - iunie 2009 . In cazul in care impozitul pe profit calculat potrivit prevederilor Codului fiscal pentru trimestrul al II-lea va fi mai mare decat 367 lei, contribuabilul va datora bugetului de stat impozitul cu valoarea cea mai mare. Pentru trimestrele III si IV acest contribuabil va datora un impozit minim de 550 lei/trimestru, in cazul in care in anul 2009 acesta realizeaza pierdere sau impozitul pe profit calculat pentru aceste trimestre potrivit Codului fiscal este mai mic decat valoarea minima. Si contribuabilii nou-infiintati vor efectua plati anticipate in contul impozitului pe profit la nivelul impozitului minim annual, impozitul fiind cel aferent primei transe de venituri totale, recalculat in mod corespunzator pentru perioada impozabila respectiva. Astfel, in cazul in care un contribuabil s-a infiintat in anul 2009 si nu realizeaza profit in acest an, impozitul minim datorat va fi de 367 lei pentru trimestrul al II-lea si cate 550 lei pentru trimestrele III si IV. Incepand cu anul urmator, vor fi luate in calcul veniturile totale realizate in anul precedent.
2. Modificari privind deductibilitatea cheltuielilor - cheltuielile privind combustibilul auto nu vor mai fi considerate cheltuieli deductibile la calculul impozitului pe profit. In perioada 1 mai 2009 - 31 decembrie 2010 persoanele juridice platioare de impozit pe profit si persoanele fizice care desfasoara activitati independente nu mai au voie sa deduca cheltuielile privind combustibilul pentru vehiculele rutiere motorizate care sunt destinate exclusiv transportului rutier de persoane, cu o greutate maxima autorizata care nu depaseste 3.500 kg si care nu au mai mult de 9 scaune de pasageri, incluzand si scaunul soferului, aflate in proprietatea sau in folosinta contribuabilului, cu exceptia situatiei in care vehiculele se inscriu in oricare dintre urmatoarele categorii:
- vehiculele utilizate exclusiv pentru: interventie, reparatii, paza si protectie, curierat, transport de personal la si de la locul de desfasurare a activitatii, precum si vehiculele special adaptate pentru a fi utilizate drept care de reportaj, vehiculele utilizate de agenti de vanzari si de agenti de recrutare a fortei de munca;
- vehiculele utilizate pentru transportul de persoane cu plata, inclusiv pentru activitatea de taxi;
- vehiculele utilizate pentru inchirierea catre alte persoane, inclusiv pentru desfasurarea activitatii de instruire in cadrul scolilor de soferi.
In ceea ce priveste vehiculele folosite de persoanele cu functii de conducere si de administrare ale persoanei juridice, vor fi deductibile doar cheltuielile de functionare, intretinere si reparatii aferente autoturismelor folosite de acestea, fara sa mai fie deductibile si cheltuielile privind combustibilul. Cheltuielile de intretinere si reparatie vor fi deductibile limitat la cel mult un singur autoturism aferent fiecarei persoane cu astfel de atributii.
3. Modificari privind rezervele din reevaluarea mijloacelor fixe - Rezervele din reevaluarea mijloacelor fixe, inclusiv a terenurilor, efectuata dupa data de 1 ianuarie 2004, care sunt deduse la calculul profitului impozabil prin intermediul amortizarii fiscale sau al cheltuielilor privind activele cedate si/sau casate, se vor impozita concomitent cu deducerea amortizarii fiscale, respectiv la momentul scaderii din gestiune a acestor mijloace fixe. Astfel, in cazul in care o cladire care a fost reevaluata dupa data de 1 ianuarie 2004 este vanduta, rezerva din reevaluare va fi impozitata la momentul scoaterii din gestiune a cladirii vandute, si nu la momentul modificarii destinatiei rezervei asa cum era prevazut anterior. In acest caz, contribuabilii nu mai pot beneficia de amanarea impozitarii surplusului din reevaluare.
4. Modificari privind impozitul pe venitul microintreprinderilor: - si in cazul microintreprinderilor a fost introdus impozitul minim datorat. Potrivit prezentei Ordonante, cota de impozitare pe veniturile microintreprinderilor este de 3% in anul 2009, nefiind prevazute cote de impozitare si pentru anii urmatori. Totodata, in cazul in care impozitul datorat de microintreprinderi este mai mic decat impozitul minim anual, (acelasi ca cel prevazut pentru platitorii de impozi pe profit), acestea vor fi obligate la plata impozitului la nivelul acestei sume.
5. Modificari privind taxa pe valoarea adaugata - nu mai este permisa deducerea TVA-ului aferent combustibilului si achizitiei autoturismelor. Au fost introduse limitari speciale ale dreptului de deducere a TVA-ului pentru achizitia vehiculelor rutiere motorizate care sunt destinate exclusiv pentru transportul rutier de persoane, cu o greutate maxima autorizata care sa nu depaseasca 3.500 kg si care nu au mai mult de 9 scaune de pasageri, incluzand si scaunul soferului, cu exceptia vehiculelor care se inscriu in oricare dintre urmatoarele categorii:
- vehiculele sunt utilizate exclusiv pentru: interventie, reparatii, paza si protectie, curierat, transport de personal la si de la locul de desfasurare a activitatii, precum si vehiculele special adaptate pentru a fi utilizate drept care de reportaj, vehiculele utilizate de agenti de vanzari si de agenti de recrutare a fortei de munca;
- vehiculele sunt utilizate pentru transportul de persoane cu plata, inclusiv pentru activitatea de taxi;
- vehiculele sunt utilizate pentru prestarea de servicii cu plata, inclusiv pentru inchirierea catre alte persoane, instruirea de catre scolile de soferi, transmiterea folosintei in cadrul unui contract de leasing financiar sau operational;
- vehiculele sunt utilizate in scop comercial, respectiv in vederea revanzarii.
Prin achizitie de vehicule se intelege cumpararea unui vehicul din Romania, importul sau achizitia intracomunitara a vehiculului. Prevederile referitoare la limitarea dreptului de deducere al TVA-ului pentru achizitia de autovehicule nu se aplica pentru avansurile care au fost achitate inainte de data de 1 mai 2009 pentru valoarea totala sau partiala a vehiculelor rutiere motorizate, daca livrarea acestora intervine dupa data de 1 mai 2009 inclusiv. De asemenea nu mai este permisa nici deducerea taxei pe valoare adaugata aferenta achizitiilor de combustibil destinat utilizarii vehiculelor aflate in proprietatea sau in folosinta persoanei impozabile, cu exceptia vehiculelor prevazute in categoriile anterioare. Prevederile privind limitarea dreptului de deducere al TVA-ului pentru autoturisme se vor aplica pana la data de 31 decembrie 2010 inclusiv.
6. Modificari privind perioada fiscala din punct de vedere al TVA - persoanele impozabile care platesc TVA trimestrial vor trece la plata TVA-ului lunar in cazul in care fac achizitii intracomunitare. In cazul in care un contribuabil care depune decontul de TVA trimestrial realizeaza o achizitie intracomunitara, acesta va trece din luna urmatoare la depunerea lunara a decontului de TVA si implicit va fi obligat la plata lunara a TVA-ului. Acesti contribuabili trebuie sa depuna o declaratie de mentiuni la organul fiscal competent, in termen de maximum 5 zile lucratoare de la finele lunii in care a avut loc achizitia intracomunitara.
7. Contraventii in cazul declaratiilor recapitulative - sunt prevazute noi amenzi pentru nedepunerea declaratiei 390 sau depunerea acesteia cu date eronate. Potrivit modificarilor, constituie contraventie nedepunerea la termen a decaratiei recapitulative privind achizitiile si livrarile intracomunitare (declaratia 390) precum si depunerea unor declaratii incorecte sai incomplete. Aceste contraventii se sanctioneaza cu amenda de 2% din suma totala a achizitiilor/livrarilor intracomunitare de bunuri nedeclarate sau din diferentele declarate in plus, rezultate ca urmare a depunerii unor declaratii incorecte ori incomplete. Practic, valoarea amenzii poate ajunge la 10,5% din valoarea TVA-ului aferent achizitiei intracomunitare.
M.O. 215/03.04 - Ordin nr. 392/2009 din 31/03/2009 pentru modificarea Metodologiei de distribuire a sumelor platite de contribuabili in contul unic si de stingere a obligatiilor fiscale inregistrate de catre acestia, aprobata prin Ordinul presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala nr. 1.314/2007. Potrivit modificarilor, sumele existente la data de 31 martie 2009 in contul 55.02 «Disponibil al bugetelor asigurarilor sociale si fondurilor speciale, in curs de distribuire» vor fi transferate de organele fiscale, in sistem electronic, in contul 22.47.03.02 «Venituri ale bugetului asigurarilor sociale de stat - contributii catre bugetul asigurarilor sociale de stat, bugetul asigurarilor pentru somaj si bugetul Fondului national unic de asigurari sociale de sanatate incasate in contul unic, in curs de distribuire.
M.O. 210/01.04 - Circulara nr. 10/2009 din 01/04/2009 privind nivelul ratei dobanzii de referinta a Bancii Nationale a Romaniei valabil in luna aprilie 2009 - este de 10,07% pe an.
M.O. 194/27.03 - Ordonanta de urgenta nr. 29/2009 din 25/03/2009 pentru modificarea Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal. S-au modificat cotele de acize pentru bauturi alcoolice, tutun si produse energetice, noile cote intrand in vigoare incepand cu 1 aprilie 2009. De asemenea, potrivit modificarilor, structura accizei totale pentru nivelul accizei la tigarete de 57 euro/1.000 tigarete, prevazuta in tabelul modificat de prezenta Ordonanta, valabil de la 1 aprilie 2009 pana la 31 august 2009 inclusiv, este de 35,06 euro/1.000 tigarete + 23% din pretul maxim de vanzare cu amanuntul declarat.
M.O. 193/27.03 - Ordin nr. 557/2009 din 20/03/2009 pentru prorogarea termenului de 1 aprilie 2009, stabilit pentru administrarea contribuabililor mijlocii si a marilor contribuabili. Prin prezentul Ordin se proroga termenul de 1 aprilie 2009, stabilit prin Ordinul nr. 2846/2008, 2847/2008 si 2848/2008 pentru actualizarea listelor contribuabililor mari si mijlocii ce vor fi administrati de catre administratiile finantelor publice pentru contribuabilii mari si mijlocii din cadrul directiilor generale ale finantelor publice judetene pana la data de 1 iulie 2009.
M.O. 186/25.03 - Ordonanta de urgenta nr. 28/2009 din 18/03/2009 privind reglementarea unor masuri de protectie sociala. Potrivit prevederilor prezentei Ordonante, pe durata intreruperii temporare a activitatii angajatorului prevazuta la art. 53 alin. (1) din Codul muncii, dar nu mai mult de 3 luni, angajatorul si salariatii sunt scutiti de la plata contributiilor de asigurari sociale datorate atat de angajatori, cat si de salariatii care beneficiaza de indemnizatia de minimum 75% din salariul de baza corespunzator locului de munca ocupat. Indemnizatiile de care beneficiaza salariatii, de minimum 75% din salariul de baza corespunzator locului de munca ocupat, platite din fondul de salarii, pe durata intreruperii temporare a activitatii angajatorului prevazuta la art. 53 alin. (1) din Legea nr. 53/2003 - Codul muncii, cu modificarile si completarile ulterioare, nu sunt incluse in veniturile salariale si nu sunt impozabile, pentru o perioada de cel mult 3 luni in anul 2009, in intelesul impozitului pe venit prevazut de Codul fiscal. Prin sintagma contributii de asigurari sociale se intelege contributia de asigurari sociale, contributia de asigurari pentru somaj, contributia de asigurari pentru accidente de munca si boli profesionale, contributia la fondul de garantare pentru plata creantelor salariale, contributia pentru asigurari sociale de sanatate, inclusiv contributia pentru concedii si indemnizatii de asigurari sociale de sanatate datorate atat de angajatori, cat si de salariatii care beneficiaza de indemnizatia de minimum 75% din salariul de baza corespunzator locului de munca ocupat. Pentru toata aceasta perioada salariatii isi pastreaza calitatea de asigurat. Pentru stabilirea si calculul drepturilor prevazute de Legea nr. 76/2002, cu modificarile si completarile ulterioare, si de Legea nr.19/2000 privind sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale, cu modificarile si completarile ulterioare, se utilizeaza salariul de baza minim brut pe tara garantat in plata. Totodata, pana la data de 31 decembrie 2009 se prelungeste perioada de acordare a indemnizatiei de somaj cu 3 luni. De aceasta prelungire vor beneficia inclusiv persoanele care primesc indemnizatie de somaj la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante. Anterior acestor prevederi, indemnizatia de somaj se acorda somerilor pe perioade stabilite diferentiat, in functie de stagiul de cotizare, astfel:
- 6 luni, pentru persoanele cu un stagiu de cotizare de cel putin un an;
- 9 luni, pentru persoanele cu un stagiu de cotizare de cel putin 5 ani;
- 12 luni, pentru persoanele cu un stagiu de cotizare mai mare de 10 ani.
M.O. 185/25.03 - Ordin nr. 487/2009 din 11/03/2009 pentru modificarea si completarea unor ordine ale ministrului economiei si finantelor referitoare la autorizarea operatorilor economici din domenii cu reglementari specific. Au fost aduse completari cu privire la citeriile de autorizare a emitentilor de tichete de vacanta. Unitatile emitente de tichete de vacanta nu pot fi autorizate in situatia in care inregistreaza obligatii restante la bugetul general consolidat. Nu se considera obligatii restante:
- obligatiile pentru care operatorii economici au obtinut inlesniri la plata acestora, aflate in vigoare la data autorizarii;
- debitele suplimentare si accesoriile aferente acestora, stabilite de organele de inspectie fiscala si care se afla in diferite stadii de contestare sau judecata si pentru care a fost dispusa suspendarea executarii, in conditiile legii;
                - obligatiile datorate si neachitate, cuprinse in titluri executorii pentru care instantele de judecata au dispus suspendarea executarii silite.
M.O. 156/12.03 - Ordonanta de urgenta nr. 19/2009 din 07/03/2009 privind unele masuri in domeniul legislatiei referitoare la achizitiile publice
M.O. 145/09.03 - Hotarare nr. 215/2009 din 04/03/2009 pentru aprobarea Normelor metodologice privind acordarea tichetelor de vacanta. Angajatorii, care au obtinut in anul fiscal anterior profit sau venit, dupa caz, impreuna cu organizatiile sindicale legal constituite sau cu reprezentantii salariatilor vor stabili prin contractele colective de munca reguli privind modul de acordare a tichetelor de vacanta, care sa prevada:
- numarul beneficiarilor din unitate care pot primi anual tichete de vacanta si nivelul sumelor care se acorda anual beneficiarilor sub forma tichetelor de vacanta, tinand seama de posibilitatile financiare proprii ale angajatorilor;
- categoriile de beneficiari care primesc tichete de vacanta.
Acestia vor cuprinde in bugetele de venituri si cheltuieli aprobate potrivit legii, intr-o pozitie distincta de cheltuieli, denumita "Tichete de vacanta", sumele destinate acoperirii valorii nominale a tichetelor de vacanta, potrivit celor convenite cu organizatiile sindicale legal constituite sau, dupa caz, cu reprezentantii salariatilor. Tichetele de vacanta vor fi distribuite beneficiarilor anual, cu respectarea stricta a prevederilor legale. Tichetele nu pot fi distribuite de catre angajatori, daca acestia, la data stabilita pentru distribuire nu au achitat unitatii emitente, integral, contravaloarea nominala a tichetelor de vacanta achizitionate, inclusiv pretul imprimatelor reprezentand tichetele de vacanta.. Angajatorii sunt obligati sa organizeze o evidenta proprie, potrivit formularelor prevazute ca model in anexele la norme. Gestionarea tichetelor de vacanta se efectueaza, potrivit legii, de persoane imputernicite in scris de catre conducerea unitatilor angajatoare, respectiv a unitatilor emitente si a unitatilor afiliate. Pentru stabilirea numarului de tichete ce se vor acorda, angajatorii vor face anual o evaluare a solicitarilor de tichete de vacanta. In cazul cumulului de functii, tichetele de vacanta pot fi acordate numai de catre angajatorii unde beneficiarii in cauza isi au functia de baza, potrivit legii.
Se interzice beneficiarului:
- utilizarea tichetelor de vacanta pentru achizitionarea altor servicii decat cele prevazute de lege;
- primirea unui rest de bani la tichetul de vacanta, in cazul in care suma corespunzatoare solicitata este mai mica decat valoarea nominala a tichetului de vacanta;
- comercializarea tichetelor de vacanta in schimbul unor sume de bani;
Beneficiarul poate utiliza tichetele de vacanta pe baza actului de identitate numai pentru achizitionarea de servicii prestate de structuri de primire turistice clasificate de Ministerul Turismului, conform prevederilor Ordonantei Guvernului nr. 58/1998 privind organizarea si desfasurarea activitatii de turism in Romania.Serviciile turistice se pot achizitiona de catre beneficiar direct de la prestatorii de servicii turistice sau prin intermediul agentiilor de turism. Prin norme sunt prevazute si o serie de sanctiuni, atat pentru angajatori cat si pentru beneficiari si pentru unitatile emitente de tichete, astfel:
-distribuirea catre beneficiari de tichete de vacanta fara ca acestea sa fie integral achitate de catre angajator se sanctioneaza cu amenda de la 5.000 lei la 10.000 lei;
- nerespectarea de catre beneficiar a obligatiilor sale privind modul de utilizare al tichetelor de vacanta se sanctioneaza cu amenda de la 1.000 lei la 10.000 lei;
- incheierea de contracte de catre unitatile emitente de tichete cu unitati afiliate care nu detin licenta de turism sau certificate de clasificare se sanctioneaza cu amenda de la 5.000 lei la 10.000 lei.
- nerespectarea dispozitiilor privind evidenta pe care angajatorii trebuie sa o organizeze privind miscarea tichetelor de vacanta si gestionarea lor potrivit normelor, constituie contraventie si se sanctioneaza cu amenda de la 5.000 lei la 10.000 lei.
M.O. 143/09.03 - Hotarare nr. 192/2009 din 25/02/2009 pentru modificarea si completarea Normelor metodologice de aplicare a Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal, aprobate prin Hotararea Guvernului nr. 44/2004. Prezenta Hotarare aduce o serie de modificari privind accizele. Astfel, operatorii economici utilizatori finali al produselor energetice prevazute la art. 175 alin. (2) si (3) nu mai au obligatia constituirii unei garantii de 100% din valoarea produselor accizabile utilizate ci a unei garantii in procent de 50% din valoarea acestor produse. In plus, pentru produsele energetice prevazute la art. 175 alin. (2) garantia se constituie in procent de 50% aplicat asupra cantitatii utilizate, folosind ca baza de calcul acciza calculata pentru motorina si nu acciza pentru benzina cu plumb, asa cum era prevazut anterior. De asemenea, sunt prevazute si cazuri in care valoarea garantiei obligatoriu de constituit se poate reduce cu 50%, 75% si chiar 100%. La cererea operatorilor economici, autoritatile fiscale competente pot solicita institutiilor financiare sau Trezoreriei Statului eliberarea garantiilor care au fost constituite dupa intrarea in vigoare a Hotararii Guvernului nr. 1618/2008 pana ce acestea ajung la nivelul garantiilor prevazute de prezenta Hotarare. Operatorii economici care detin autorizatii valabile de utilizator final, acordate potrivit prevederilor pct. 51.3 de la titlul VII din Normele metodologice de aplicare a Codului fiscal care nu au constituit inca garantia pentru produsele accizabile aferenta cantitatii de produse accizabile ramase de achizitionat sau de utilizat din cantitatea aprobata, au obligatia de a depune dovada constituirii garantiei, stabilita potrivit prezentei hotarari, la autoritatea fiscala teritoriala competenta, pana la data de 30 aprilie 2009 inclusiv. Nedepunerea dovezii constituirii garantiei se sanctioneaza cu revocarea autorizatiei de utilizator final.
M.O. 136/05.03 - Ordin nr. 133/2009 din 26/02/2009 pentru aprobarea procedurii de restituire a unor sume reprezentand diferente de taxa pe poluare pentru autovehicule
M.O. 128/02.03 - Hotarare nr. 112/2009 din 18/02/2009 privind organizarea si functionarea Garzii Nationale de Mediu. Prezenta Hotarare prevede si Normele metodologice privind privind constituirea si utilizarea fondului destinat stimularii personalului Garzii Nationale de Mediu. Astfel, fondul de stimulare a personalului se constituie lunar prin recuperarea, conform legislatiei in vigoare, a unei cote de 25% din amenzile contraventionale achitate integral la bugetul de stat de catre contravenient, in urma unei sanctiuni aplicate de catre personalul Garzii Nationale de Mediu.
M.O. 127/02.03 - Ordin nr. 297/2009 din 12/02/2009 privind indicele de inflatie utilizat pentru actualizarea platilor anticipate in contul impozitului pe profit anual. Pentru anul fiscal 2009, indicele de inflatie utilizat pentru actualizarea platilor anticipate in contul impozitului pe profit anual este 5,0%.
M.O. 127/02.03 - Circulara nr. 8/2009 din 01/03/2009 privind nivelul ratei dobanzii de referinta a Bancii Nationale a Romaniei valabil in luna martie 2009 - 10,14% pe an
M.O. 123/27.02 - Hotarare nr. 185/2009 din 25/02/2009 pentru modificarea alin. (2) al art. 8 din Hotararea Guvernului nr. 322/2008 privind acordarea de facilitati pentru actualizarea obiectului de activitate potrivit Clasificarii activitatilor din economia nationala - CAEN Rev. 2. S-a prelungit termenul pana la care actualizarea obiectului de activitate conform Clasificarii CAEN Rev. 2 pentru persoanele juridice si dezmembramintele fara personalitate juridica ale acestora, precum si pentru persoanele fizice autorizate sa desfasoare activitati economice in mod independent si asociatiile familiale se poate face fara plata taxelor aferente inregistrarii mentiunii in registrul comertului. Astfel, noul termen pana la care se poate face actualizarea fara plata taxelor este 1 martie 2010.
M.O. 122/27.02 - Lege nr. 19/2009 din 26/02/2009 a bugetului asigurarilor sociale de stat pe anul 2009. Cotele CAS aplicabile asupra veniturilor realizate incepand cu luna februarie 2009 sunt:
- 31,3% pentru conditii normale de munca, datorate de angajator si angajati, din care 10,5% datorate de angajati si 20,8% datorate de angajatori;
-·36,3% pentru conditii deosebite de munca, datorate de angajator si angajati, din care 10,5% datorate de angajati si 25,8% datorate de angajatori;
- 41,3% pentru conditii speciale de munca, datorate de angajator si angajati, din care 10,5% datorate de angajati si 30,8% datorate de angajatori.
In cota de contributie individuala de asigurari sociale prevazuta anterior este inclusa si cota de 2% aferenta fondurilor de pensii administrate privat, prevazuta de Legea nr. 411/2004 privind fondurile de pensii administrate privat, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare. Cotele contributiei pentru asigurarile de somaj aplicabile incepand cu veniturile aferente lunii februarie 2009 sunt:
- contributia datorata de angajatori la bugetul asigurarilor pentru somaj este de 0,5%;
- contributia individuala datorata la bugetul asigurarilor pentru somaj este de 0,5%;
- contributia datorata la bugetul asigurarilor pentru somaj de catre persoanele asigurate in baza contractului de asigurare pentru somaj este de 1%.
Contributia datorata de angajator la Fondul de garantare pentru plata creantelor salariale este de 0,25%. Cotele de contributii datorate de angajatori in functie de clasa de risc, potrivit prevederilor Legii nr. 346/2002 privind asigurarea pentru accidente de munca si boli profesionale, cu modificarile si completarile ulterioare, se stabilesc de la 0,15% la 0,85%, aplicate asupra sumei veniturilor brute realizate lunar. Valoarea punctului de pensie este de 718,4 lei de la 1 aprilie 2009 si de 732,8 lei de la 1 octombrie 2009. Salariul mediu brut utilizat la fundamentarea bugetului asigurarilor sociale de stat pe anul 2009 este de 1.693 lei. Cuantumul ajutorului de deces se stabileste, in conditiile legii, in cazul:
- asiguratului sau pensionarului, la 1.702 lei;
- unui membru de familie al asiguratului sau pensionarului, la 851 lei.
Acest cuantum se aplica incepand cu data de intai a lunii urmatoare publicarii prezentei legi in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
M.O. 121/27.02 - Lege nr. 18/2009 din 26/02/2009 a bugetului de stat pe anul 2009
M.O. 114/25.02 - Norma tehnica nr. 4/2009 din 13/02/2009 pentru modificarea Normei tehnice a Bancii Nationale a Romaniei nr. 5/2008 privind cambia si biletul la ordin
M.O 114/25.02 - Norma tehnica nr. 3/2009 din 13/02/2009 pentru modificarea Normei tehnice a Bancii Nationale a Romaniei nr. 4/2008 privind cecul. Prezentele norme aduc o serie de modificari privind formularele utilizate. Documentele tiparite, pana la data intrarii in vigoare a prezentei norme tehnice vor putea fi utilizate pana la epuizarea acestora.
M.O. 109/24.02 - Ordin nr. 193/2009 din 17/02/2009 pentru aprobarea modelului si continutului formularelor "Adeverinta de venit" si "Cerere de eliberare a unei adeverinte de venit" pentru persoane fizice. Prezentul Ordin aproba modelul si continutul urmatoarelor formulare:
- "Adeverinta de venit", cod 14.13.21.13;
                - "Cerere de eliberare a unei adeverinte de venit", cod 14.13.25.13.
Formularul "Adeverinta de venit" reprezinta documentul prin care se atesta faptul ca o persoana fizica figureaza in evidenta fiscala, constituita pe baza declaratiilor depuse, cu venituri realizate/estimate privind un an fiscal. In situatia in care, la data solicitarii, in evidenta fiscala nu exista informatii privind venitul impozabil realizat pentru perioada solicitata, adeverinta de venit se completeaza cu venitul impozabil estimat, luat in calcul pentru stabilirea platilor anticipate cu titlu de impozit. Adeverinta se elibereaza de organul fiscal competent, la solicitarea persoanelor fizice, pe baza formularului "Cerere de eliberare a unei adeverinte de venit". Prin organ fiscal competent se intelege:
                - organul fiscal in a carui raza teritoriala contribuabilul are adresa unde isi are domiciliul, potrivit legii, sau adresa unde locuieste efectiv, in cazul in care aceasta este diferita de domiciliu, pentru persoanele fizice care au domiciliul fiscal in Romania;
                - organul fiscal in a carui raza teritoriala se afla sursa de venit, pentru toti ceilalti contribuabili persoane fizice.
M.O. 107/23.02 - Ordonanta de urgenta nr. 6/2009 din 18/02/2009 privind instituirea pensiei sociale minime garantate. Pentru anul 2009, nivelul pensiei sociale minime garantate este de 300 lei incepand cu data de 1 aprilie 2009 si de 350 lei incepand cu data de 1 octombrie 2009. Incepand cu anul 2010, nivelul pensiei sociale minime garantate se stabileste, anual, prin legea bugetului de stat si poate fi doar majorat prin legile de rectificare a bugetului de stat, in raport cu evolutia indicatorilor macroeconomici si cu resursele financiare.
M.O. 110/24.02 - Ordonanta de urgenta nr. 8/2009 din 18/02/2009 privind acordarea tichetelor de vacanta. Angajatorii care incadreaza personal prin incheierea unui contract individual de munca pot acorda, in conditiile legii, tichete de vacanta. Tichetele de vacanta se vor acorda salariatilor in limitele sumelor prevazute cu aceasta destinatie in bugetul de venituri si cheltuieli aprobat, potrivit legii. Angajatorul impreuna cu organizatiile sindicale legal constituite si reprezentative la nivelul unitatii sau, acolo unde nu este constituit un sindicat, cu reprezentantii salariatilor, stabilesc de comun acord emitentul tichetelor de vacanta cu care vor contracta prestarea serviciilor corespunzatoare. Nivelul maxim al sumelor ce pot fi acordate sub forma de tichete de vacanta este contravaloarea a 6 salarii de baza minime brute pe tara garantate in plata, pentru un salariat, in decursul unui an fiscal. Angajatorii pot acorda tichete de vacanta numai in cazul in care in anul fiscal anterior au obtinut profit sau venit, dupa caz. Totodata, angajatul care beneficiaza de tichete de vacanta nu mai poate beneficia de prima de vacanta in cursul anului fiscal. Sumele corespunzatoare tichetelor de vacanta acordate de catre angajator sunt deductibile la calculul impozitului pe profit, respectiv la calculul impozitului pe venit, in limita a 6 salarii de baza minime brute pe tara garantate in plata pentru fiecare angajat, pe an calendaristic, iar pentru salariat sunt scutite de plata impozitului pe venituri si a impozitelor sociale aferente. Salariul de baza minim brut pe tara garantat in plata este stabilit prin hotarare a Guvernului. Astfel, potrivit HG 1051/2008, salariul minim brut pe tara in vigoare incepand cu 1 ianuarie 2009 este de 600 lei. Valoarea tichetelor de vacanta acordate salariatilor nu se ia in calcul nici pentru angajator, nici pentru angajat la stabilirea drepturilor si obligatiilor care se determina in raport cu venitul salarial si nu reprezinta venit salarial pentru angajat. Tichetul de vacanta are o perioada de valabilitate de un an de la data emiterii si poate avea valori nominale de 10, 20, 30, 40 si 50 lei.

ACHIZITII PUBLICE –NOUTATI 2009
In Monitorul Oficial al Romaniei, partea I, nr. 156 din 12 martie 2009, a fost publicata Ordonanta de urgenta nr. 19/2009 privind unele masuri in domeniul legislatiei referitoare la achizitiile publice care transpune Directiva 2007/66/CE a Parlamentului European si a Consiliului de modificare a directivelor 89/665/CEE si 92/13/CEE ale Consiliului in ceea ce priveste ameliorarea eficacitatii cailor de atac in materie de atribuire a contractelor de achizitii publice.
Principalele modificari aduse OUG nr. 34/2006 sunt urmatoarele:
- Organismele care nu sunt de drept public, dar satisfac nevoi de interes general fara caracter comercial sau industrial, vor avea calitatea de autoritate contractanta;
- Se stipuleaza expres ca OUG nr. 34/2006 nu va fi aplicabila in cazul aplicarii unei proceduri specifice prevazute de legislatia comunitara, in contextul programelor sau proiectelor de cooperare teritoriala;
- Accesul direct, nerestrictionat si deplin la continutul documentatiei de atribuire va trebui asigurat de autoritatea contractanta prin mijloace electronice, si numai exceptional prin alte mijloace, cand primele nu sunt disponibile tehnic;
                - Dovada sustinerii acordate operatorilor economici de catre o alta persoana, prin care acestia isi demonstreaza situatia economica si financiara se va efectua, de regula, prin prezentarea unui angajament ferm al persoanei respective, incheiat in forma autentica;
- In cadrul procedurii de negociere cu publicarea prealabila a unui anunt de participare, candidatul care a depus cea mai avantajoasa oferta din punct de vedere economic nu mai este obligat sa depuna, dupa terminarea negocierilor, o oferta finala;
- Contractele de publicitate media cu o valoare anuala de peste 20.000 euro vor face obiectul unui anunt de participare si a unui anunt de atribuire;
- A fost introdus termenul de 20 de zile de la data deschiderii ofertelor, in care autoritatea contractanta trebuie sa stabileasca oferta castigatoare;
- Accelerarea procedurilor de acordare a contractelor, prin micsorarea termenelor in cadrul procedurii de atribuire. Astfel, au fost reduse termenele in care autoritatea contractanta are obligatia de a transmite anuntul de participare spre publicare in SEAP, termenul de transmitere a invitatiilor de a participa in cadrul licitatiilor restranse si termenul in care autoritatea contractanta are dreptul de a incheia contractul de achizitie publica/acordul cadru.
                Noi praguri pentru achizitiile directe si cererea de oferte. Guvernul a stabilit cresterea pragurilor privind sumele de la care o autoritate publica poate sa achizitioneze direct produse, servicii, lucrari sau sa achizitioneze produse, servicii sau lucrari prin cerere de oferte. Astfel, autoritatea contractanta va avea dreptul sa achizitioneze direct produse, servicii sau lucrari, in masura in care valoarea achizitiei este egala sau mai mica decat echivalentul in lei a 15.000 euro. Potrivit legislatiei de pana acum, pragul era de 10.000 de euro. In plus, conform OUG nr. 19/2009, autoritatea contractanta va avea dreptul de a aplica procedura de cerere de oferte numai in cazul in care in care valoarea estimata, fara TVA, a contractului de achizitie publica este egala sau mai mica decat echivalentul in lei al urmatoarelor praguri:
- pentru contractul de furnizare – 100.000 euro (anterior, acest prag era 75.000 euro); - pentru contractul de servicii - 100.000 euro (anterior, acest prag era 75.000 euro); - pentru contractul de lucrari - 750.000 euro (anterior, acest prag era 500.000 euro).
- Contestatiile referitoare la procedurile de atribuire de servicii si/sau lucrari aferente infrastructurii de transport de interes national se formuleaza si se judeca in conditiile Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004. Inainte de a se adresa instantei de contencios administrativ, persoana vatamata va trebui sa solicite autoritatii contractante revocarea actului in termen de 5 zile de la comunicarea acestuia. De asemenea, termenul in care actiunea trebuie introdusa la instanta competenta a fost redus la 5 zile;
- Inainte de a se adresa instantei competente, persoana vatamata are obligatia de a notifica autoritatea contractanta cu privire la pretinsa incalcare a dispozitiilor legale in materia achizitiilor publice si la intentia de a sesiza instanta judecatoreasca competenta, obligatie ce nu exista anterior, urmand ca in stanta de judecata sa respecte termene speciale de desfasurare a litigiilor in aceasta materie;
Termene de solutionare a proceselor OUG nr. 19/2009 prevede ca solutionarea proceselor in materia achizitiilor publice presupune urmatoarele termene: - 5-10 zile termen de introducere a cererii de chemare in judecata; - Primul termen de judecata in cel mult 20 de zile de la data inregistrarii contestatiei; - Termenele de judecata ulterioare, scurte, chiar de la o zi la alta si care nu pot depasi 10 zile; - Termen de 3 zile pentru pronuntarea hotararii; - Termen de 5 zile pentru comunicarea hotararii; - Termen de 5 zile pentru introducerea recursului impotriva hotararii primei instante.
Taxa de timbru pentru solutionarea contestatiilor Un alt element de noutate al OUG nr. 19/2009 il reprezinta reglementarea potrivit careia se stabileste ca in cazul in care o licitatie este contestata in instanta, se instituie o taxa de timbru in cuantum de 2% din valoarea estimata a achizitiei publice, pentru persoana fizica sau juridica care depune contestatia. De asemenea, prin OUG nr. 19/2009 se urmareste ca termenele de analiza a ofertelor de catre autoritatile contractante sa nu depaseasca 20 de zile. In cazuri temeinic motivate, autoritatea contractanta poate prelungi perioada de evaluare cu cel mult 20 de zile.
Aplicarea dispozitiilor OUG nr. 19/2009 Potrivit OUG nr. 19/2009, dispozitiile referitoare la solutionarea litigiilor in instanta se aplica numai proceselor incepute dupa intrarea in vigoare a ordonantei de urgenta. Totodata, procesele in curs de judecata la data intrarii in vigoare a ordonantei de urgenta vor continua sa fie judecate de instantele legal investite, potrivit legii sub care au inceput. Aceleasi prevederi se aplica si in cazul dispozitiilor referitoare la solutionarea contestatiilor. Astfel, OUG nr. 19/2009 se aplica numai contestatiilor formulate dupa intrarea in vigoare a acesteia. Contestatiile introduse in fata Consiliului, in curs de solutionare la data intrarii in vigoare a ordonantei de urgenta nr. 19/2009, se solutioneaza potrivit legii sub care au inceput.
Acte normative modificate OUG nr. 19/2009 a modificat: - Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 74/2005 privind infiintarea Autoritatii Nationale pentru Reglementarea si Monitorizarea Achizitiilor Publice, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 572 din 4 iulie 2005, aprobata cu modificari prin Legea nr. 111/2006; - Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 34/2006 privind atribuirea contractelor de achizitie publica, a contractelor de concesiune de lucrari publice si a contractelor de concesiune de servicii, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 418 din 15 mai 2006, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 337/2006.
Hotărârea Guvernului nr. 370/2009, pentru modificarea şi completarea Normelor de aplicare a prevederilor referitoare la atribuirea contractelor de achiziţie publică prin mijloace electronice din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 34/2006 privind atribuirea contractelor de achiziţie publică, a contractelor de concesiune de lucrări publice şi a contractelor de concesiune de servicii, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 1.660/2006, publicata in Monitorul Oficial nr.215/03.04.2009
Articol unic. - Normele de aplicare a prevederilor referitoare la atribuirea contractelor de achiziţie publică prin mijloace electronice din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 34/2006 privind atribuirea contractelor de achiziţie publică, a contractelor de concesiune de lucrări publice şi a contractelor de concesiune de servicii, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 1.660/2006, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 978 din 7 decembrie 2006, cu modificările şi completările ulterioare, se modifică şi se completează după cum urmează:
1. La articolul 10, alineatul (3) se modifică şi va avea următorul cuprins: “(3) În cazul în care, din motive de natură tehnică imputabile operatorului SEAP, anterior expirării perioadei de valabilitate, certificatul de înregistrare în SEAP nu mai poate fi utilizat, acesta urmează a fi reînnoit cu respectarea procedurii de reînnoire.” 2. Articolul 11 se modifică şi va avea următorul cuprins: “Art. 11. - Procedura de reînnoire a înregistrării în SEAP atât a autorităţilor contractante, cât şi a operatorilor economici cuprinde următoarele faze: a) transmiterea unei cereri de reînnoire a înregistrării adresate operatorului SEAP; b) cererea prevăzută la lit. a) va fi transmisă operatorului SEAP, prin mijloace electronice, utilizându-se formularul de reînnoire publicat în SEAP; c) transmiterea prin mijloace electronice de către operatorul SEAP a certificatului digital de reînnoire a înregistrării şi a instrucţiunilor de utilizare a acestuia, după finalizarea primei etape.” 3. La articolul 50, alineatul (2) se modifică şi va avea următorul cuprins: “(2) Responsabilitatea pentru corecta funcţionare din punct de vedere tehnic a SEAP revine operatorului acestui sistem.” 4. După articolul 55, se introduce un nou articol, articolul 55.1, cu următorul cuprins: “Art. 55..1. - (1) Operatorul SEAP pune la dispoziţia operatorilor economici, prin intermediul sistemului, o serie de rapoarte, statistici şi alte facilităţi configurabile, în funcţie de natura solicitărilor operatorilor economici şi de posibilităţile tehnice ale SEAP. (2) Tipurile de rapoarte, statistici şi facilităţi prevăzute la alin. (1), modalitatea de solicitare şi furnizare a acestora, precum şi tarifele aferente furnizării vor fi stabilite prin decizie a operatorului SEAP, care se va publica în sistem.” 5. La articolul 57, alineatul (1) se modifică şi va avea următorul cuprins: “Art. 57. - (1) Cuantumul tarifului de participare este de maximum 40 de lei pentru orice tip de procedură de atribuire aplicată integral prin utilizarea mijloacelor electronice sau pentru licitaţia electronică ca fază finală a unei proceduri de atribuire care nu s-a organizat integral prin mijloace electronice.” 6. La capitolul VIII, titlul secţiunii a 2-a se modifică şi va fi “Tariful de acces”. 7. La articolul 64, alineatul (1) se modifică şi va avea următorul cuprins: “Art. 64. - (1) Orice autoritate contractantă înregistrată în SEAP are obligaţia să plătească anual operatorului SEAP un tarif de acces în sistem în cuantum de 2.500 lei.” 8. La articolul 64, alineatele (2)-(4) se abrogă. 9. La articolul 64, alineatul (5) se modifică şi va avea următorul cuprins: “(5) La cuantumul tarifului de acces stabilit potrivit alin. (1) se adaugă taxa pe valoarea adăugată, potrivit legii.” 10. La articolul 64, alineatul (6) se abrogă. 11. La articolul 65, alineatele (1), (2) şi (4) se modifică şi vor avea următorul cuprins: “Art. 65. - (1) Plata tarifului de acces în SEAP se efectuează în baza deciziei titlu de creanţă emise de operatorul SEAP şi a facturii anexate la aceasta. (2) Operatorul SEAP are obligaţia de a emite decizia titlu de creanţă şi factura pentru tariful de acces până la data de 15 ianuarie a anului pentru care se datorează tariful de acces. (4) Autorităţile contractante au obligaţia de a plăti tariful de acces în termen de 45 de zile calendaristice de la data emiterii titlului de creanţă prevăzut la alin. (1).” 12. Articolul 66, se modifică şi va avea următorul cuprins: “Art. 66. - (1) Autorităţile contractante nu datorează tarif pentru accesul în SEAP şi utilizarea sistemului în primul semestru al anului 2009. (2) Pentru accesul în sistem în al doilea semestru al anului 2009, autorităţile contractante înregistrate în SEAP vor achita operatorului SEAP un tarif de acces în cuantum de 1.500 lei, la care se adaugă taxa pe valoarea adăugată, potrivit legii. (3) Operatorul SEAP are obligaţia de a emite decizia titlu de creanţă şi factura pentru tariful de acces prevăzut la alin. (2) până la data de 15 august 2009. (4) Deciziile şi facturile prevăzute la alin. (3) vor fi transmise autorităţilor contractante în termen de 10 zile lucrătoare de la emiterea acestora, fie prin poştă cu scrisoare recomandată cu confirmare de primire, fie prin alte mijloace ce asigură transmiterea textului actului şi confirmarea primirii acestuia. (5) Autorităţile contractante au obligaţia de a plăti tariful de acces prevăzut la alin. (2) în termen de 45 de zile calendaristice de la data emiterii titlului de creanţă prevăzut la alin. (3). (6) Autorităţile contractante care se înregistrează în SEAP în cursul unui an datorează un tarif de acces în sistem aferent anului în care au efectuat înregistrarea în cuantum de 2.500 lei. (7) Operatorul SEAP are obligaţia de a emite decizia titlu de creanţă şi factura pentru tariful de acces prevăzut la alin. (6) în termen de 30 de zile de la data înregistrării autorităţii contractante în sistem. (8) Deciziile şi facturile prevăzute la alin. (7) vor fi transmise autorităţilor contractante în termen de 10 zile lucrătoare de la emiterea acestora, fie prin poştă cu scrisoare recomandată cu confirmare de primire, fie prin alte mijloace ce asigură transmiterea textului actului şi confirmarea primirii acestuia. (9) Autorităţile contractante au obligaţia de a plăti tariful de acces prevăzut la alin. (6) în termen de 45 de zile calendaristice de la data emiterii titlului de creanţă prevăzut la alin. (7).” 13. După articolul 66.3 se introduce un nou articol, articolul 66.4, cu următorul cuprins: “Art. 66.4. - (1) Nerespectarea obligaţiei prevăzute la art. 66.1 constituie contravenţie şi se sancţionează cu amendă de la 10.000 lei la 35.000 lei.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Comentati aici: